Middensluis Terneuzen gaat op 1 oktober definitief dicht

0
De Middensluis. (foto VNSC)

Op 1 oktober wordt de Middensluis in Terneuzen definitief buiten gebruik gesteld. Aannemer Sassevaart gaat de sluis slopen zodat er ruimte komt voor de invaart van de in aanbouw zijnde Nieuwe Sluis en de dienstenhaven.

Als er geen gebruik meer wordt gemaakt van de Middensluis, verliest het tijdelijke omleidingskanaal ook zijn functie. Een laatste doorvaart door dit Kapitein Rooiboskanaal markeert het einde van beide objecten en hun functies.

Oudste sluis

Het sluizencomplex in Terneuzen heeft drie sluizen, waarvan de Middensluis de oudste is. De Middensluis maakt plaats voor de Nieuwe Sluis.

De Middensluis bestaat uit 60.000 m³ metselwerk, beton en hout. Daarnaast moet Sassevaart bijna 7.000 houten palen verwijderen, vier brugdelen, vier puntdeuren en twee roldeuren.

Spuifunctie

De wanden en de bodem worden ‘nat’ gesloopt. Dat betekent dat er tijdens de sloop nog water in de sluis staat, zodat de spuifunctie van overtollig kanaalwater naar de Westerschelde kan doorgaan.

De brug en deuren aan de zuidkant worden ‘droog’ gedemonteerd en via de weg afgevoerd. Het tijdelijke omleidingskanaal wordt door de aannemer gebruikt als werkterrein voor de afvoer van sloopmateriaal per schip.

113 jaar

De Middensluis kent een lange historie. Sinds 1890 werd er al gesproken over uitbreidingsplannen voor een nieuwe sluis bij Terneuzen. In 1895 kwam, na lang onderhandelen, een nieuwe Belgisch-Nederlandse afspraak tot stand voor de bouw van deze sluis.

In 1902 werd ook daadwerkelijk pas begonnen met de bouw. Op 1 oktober 1908 was de Zeesluis (zoals hij toen heette) open voor de scheepvaart. Op 15 februari 1910 verrichtte toenmalig koningin Wilhelmina de officiële opening.

In de 113 jaar dat de Middensluis in gebruik was, maakten veel schepen er gebruik van. De sluis heeft ook menig verbouwing achter de rug.

Mythische zeeheld

Het tijdelijke doorvaartkanaal werd op 6 mei 2019 geopend en is gebruikt als omleidingskanaal, zodat de scheepvaart tijdens de bouwwerkzaamheden van de Nieuwe Sluis bijna tweeëneenhalf jaar langer gebruik kon maken van de Middensluis.

Na een publieksprijsvraag werd de naam ‘Kapitein Rooiboskanaal’ gekozen, naar de mythische zeeheld die bezongen werd door de lokale band De Lamaketta’s.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.