Zo te zien lijkt het op ‘driemaal is scheepsrecht’, maar dat is heel wat anders en ook ‘three of a kind’ gaat niet op. Drie op een rij klopt beter en geeft aan dat het druk kan zijn in de aanloop naar de Nieuwe Waterweg.
Het zijn verschillende scheepstypes: de Ysaline is een met trailers geladen RoRo, de Kita LNG een gastanker en de Freyja W een multipurpose-schip voor het vervoer van diverse soorten lading. Met scheepslengtes van respectievelijk 216, 294 en 138 meter zijn ze bij elkaar goed voor 648 meter.
Zowel de Ysaline als de Kita LNG varen onder Maltese vlag en zijn onderweg naar de Europoort. De Freyja W voert de vlag van Cyprus en gaat naar de stad. De RoRo komt van Engeland en is vaste klant op de Cobelfret Terminal in de Brittanniëhaven. De gastanker van het membraantype komt uit Algerije en gaat naar Gate in de Nijlhaven. Het vrachtschip, geladen met enkele containers en onder meer aluminium anodes en halffabricaten, is vaste klant bij Steinweg in de Frisohaven.
Het Belgisch-Luxemburgse Cobelfret Ferries is met dertig RoRo’s en vijftien terminals een geduchte concurrent van het Deense DFDS en de Zweedse Stena Line. De Freyja W is met drie zusterschepen Frigg W, Sigyn W en Sif W eigendom van de Rotterdamse rederij Cargow. Sinds 2018 heeft die een 10-jarige vervoersovereenkomst met Alcoa, de grootste Amerikaanse aluminiumproducent. Het betreft circa 1 miljoen ton per jaar.
Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society Rotterdam