De Eems Traveller, opvarend bij Groen 17, ligt duidelijk op haar merk en is bestemd voor de Botlek. Achterop staan twee cilindrische gevaartes, aan stuurboord met het opschrift ‘bound4blue’ en aan bakboord ‘AMASUS’.
Bound4blue is een Spaans windenergiebedrijf en geestelijk vader van de innovatieve suction sails, eSails genaamd. Door het aerodynamisch profiel en de slimme zuigkracht ontwikkelen de 17 meter hoge stalen zuigzeilen, als de lucht eromheen stroomt, een voortstuwende kracht.
Door zo gebruik te maken van windenergie wordt de voortstuwing efficiënter, het brandstofverbruik gereduceerd en de emissies gaan navenant omlaag. De besparing op brandstofkosten kan oplopen tot 30 procent.
Shortsea-operator Amasus heeft er in 2022 in geïnvesteerd, ondanks het feit dat de Eems Traveller al in 2000 in de vaart kwam. De retrofit werd in betrekkelijk korte tijd uitgevoerd in Bilbao.
Het schip meet 2.214 BT, is 90 meter en heeft een draagvermogen van 2.850 ton. Het kwam uit Hamburg en ging naar EBS in de Laurenshaven. Een dag later werd alweer koers gezet naar Noorwegen.
De roepnaam ‘PECH’ is minder geslaagd, maar geeft wel aan dat het een Nederlands schip is, want aan Nederland zijn de combinaties tussen PAA tot PIZ toegewezen.
De enorme oranje haspel op de achtergrond staat er al sinds maart 2013, dus ruim 11,5 jaar. De lege pijphaspel staat op een ponton van Heerema en werd ooit gebruikt om de mastkraan van de destijds als pijpenlegger in de vaart gekomen Aegir te testen op een hijsgewicht van 5000 ton.