Roer- en stuursystemenspecialist DMC lanceerde donderdag 9 november een volledig vernieuwde Optima-straalbuis. Dat gebeurde op Europort 2023. Bear Damen, filmmaker en zoon van Kommer Damen, deed de onthulling op de drukbezochte stand.
De originele Optima-nozzle werd in 1998 geïntroduceerd en ontwikkelde zich snel tot de standaard in diverse maritieme deelmarkten. In de binnenvaart is het zelfs de meest verkochte straalbuis. Duizenden schepen varen met deze stuwkrachtvergroter. 25 jaar later heeft Damen Marine Components, na bijna een jaar onderzoek, nu een verbeterd ontwerp uitgedacht en in productie genomen.
Meer stuwkracht
Kees Oevermans, Technical Sales Manager bij DMC voerde het onderzoek uit. “Met behulp van Computational Fluid Dynamics hebben we de profielvorm systematisch bekeken en aangepast en verschillende simulaties uitgevoerd. Dat leverde veel nuttige inzichten op. De vernieuwde Optima kwam als gevolg van het onafhankelijke onderzoek als beste uit de test.”
De vernieuwde Optima genereert meer voorwaartse en achterwaartse stuwkracht dan zijn voorganger, wat merkbaar is in een lager brandstofverbruik. Andere welkome effecten zijn minder trillingen en minder geluid.
Oevermans: “De vernieuwde Optima-straalbuis levert tot wel 1,8 procent meer directe stuwkracht op. Maar daar blijft het niet bij. Je kunt de straalbuis en de schroef van een schip als één, onderling afhankelijk geheel zien. Wanneer je vanuit die gedachte één systeem ontwerpt in plaats van twee separate systemen, kunnen we de voorstuwing nog verder optimaliseren tot wel 3,4 procent meer stuwkracht.”
Twee versies
DMC schakelde Computational Fluid Dynamics (CFD) in voor de onafhankelijke benchmark. Oevermans: “Vroeger kon je bijna alleen testen in een sleeptank. Met de huidige software kunnen we echter drukverdelingen en stroomlijnen nauwkeurig visualiseren en concrete verbeteringen doorvoeren die direct gerelateerd zijn aan de veranderingen die scheepsontwerpen in de afgelopen hebben ondergaan. Uiteraard willen onze positie als wereldmarktleider in straalbuizen graag behouden. Met deze verbeteringen denken we dat nu zeker te hebben gesteld.”
Bestaande scheepsontwerpen hoeven bij vervanging niet aangepast te worden. Het nieuwe profiel past naadloos in de huidige constructie. Er zijn bovendien twee versies: de DMC-Optima 04 en 05. Het verschil zit in de lengte van de straalbuis: de Optima 05 heeft een lengte van 50 procent van de schroefdiameter, de Optima 04 ligt op 40 procent. Na installatie kan de toegenomen stuwkracht van de schroef worden ingezet om sneller te varen, brandstof te besparen en zo de CO2-uitstoot te verminderen.