- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTwee nieuwe hybride waterinjectievaartuigen voor Van Oord

Twee nieuwe hybride waterinjectievaartuigen voor Van Oord

- Advertentie -

Delen

Van Oord heeft twee nieuwe hybride waterinjectievaartuigen aan de vloot toegevoegd: de Rijn en de Rhône. De schepen, gebouwd door Kooiman Marine Group, werden 25 april gedoopt aan de steiger bij het hoofdkantoor van Van Oord in Rotterdam. Dezelfde middag werd daar ook een onbemand surveyvaartuig in gebruik genomen: de VO:X Barentsz.

De 43 meter lange Rijn en Rhône zijn zusterschepen van de Maas en de Mersey, die in 2021 in de vaart kwamen en ook door Kooiman Marine Group zijn gebouwd. De Rijn werd gedoopt door mevrouw Bartje de Boer-Veenstra. Zij is de vrouw van Hidde de Boer, Staff Manager bij Van Oord. Mevrouw Liedy Bijsterbosch-Meijer sloeg de champagne stuk op de Rhône. Zij is de echtgenote van Herman Bijsterbosch, die al vijftig jaar als kapitein werkt bij Van Oord.

Patent

Met de twee nieuwe blikvangers komt Van Oords vloot waterinjectievaartuigen op veertien schepen. Het bedrijf is wereldwijd marktleider in waterinjectie­baggeren (WID). Hierbij wordt sediment ‘op een natuurlijke manier’ verwijderd. Het is een efficiënte manier om toegangskanalen, havens en rivieren uit te baggeren. Onder lage druk worden grote volumes water in slib of losgepakt zand gespoten. Door de verdunning ontstaat vloeibaar gedrag. De stroming van de rivier of het getijde voert het slib als los, vaak relatief fijn, zand weg. “Baggeren met de natuur” noemen ze dat bij Van Oord.

WID Rhône. (foto Van Oord)

Het is een baggertechniek die al meer dertig jaar oud is. Van Oord had heel lang het patent. Dat is verlopen en andere baggeraars hebben de techniek inmiddels gekopieerd. Het eerste WID-schip, de 37 jaar oude Jetsed, gaat komende maand met pensioen.

De Rijn en Rhône zijn volgens Van Oord de meest duurzame water­injectievaartuigen die ooit zijn gebouwd; ze hebben dan ook de ULEV-classificatie gekregen: Ultra Low Level Emission Vessel.

De hybride voortstuwing wordt gecombineerd met warmteterugwinning en nabehandelingsapparatuur. Dat reduceert het energieverbruik van de schepen en de uitstoot van broeikasgassen, stikstofoxiden en fijnstof.

Innovatieve technologieën als deiningscompensatie en dynamic positioning zorgen ervoor dat het baggeren ook bij flinke golfslag veilig door kan gaan. Een groot deel van de baggerwerkzaamheden wordt geautomatiseerd uitgevoerd. Dankzij de goede manoeuvreerbaarheid en de zeer beperkte diepgang zijn de nieuwe schepen uitermate geschikt voor onderhoudsbaggerwerk in ondiepe havens.

(foto Tekst & Toebehoren)

Nieuwe CEO

De doop markeerde het afscheid van Pieter van Oord. Hij heeft in totaal dertig jaar bij Van Oord gewerkt, waarvan de laatste vijftien jaar als CEO. Hij start op 1 juni als CEO van Schiphol. Bij zijn afscheidsreceptie een dag later in de Cruise Terminal kreeg Pieter van Oord uit handen van burgemeester Ahmed Aboutaleb de Wolfert van Borselenpenning. Daarmee eert Rotterdam mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld voor de Rotterdamse gemeenschap.

Voor zijn opvolger Govert van Oord, was de drie­voudige doop de eerste officiële handeling als nieuwe CEO. Hij vervult die functie sinds 11 april en is bij het meer dan 150 jaar oude familiebedrijf exponent van de vijfde generatie.

Hij begon ooit in de uitvoering en later projectleiding op grote landaanwinningswerken in Dubai. Inmiddels werkt hij al 22 jaar bij Van Oord.

Gezien de rol van havens en vaarwegen voor de wereldwijde maritieme handel zijn ze een cruciale factor in de levens­vatbaarheid van de wereldeconomie, zei Govert van Oord. “Twee jaar geleden lag een schip een beetje klem in het Suez­kanaal… Nou, je zag meteen wat voor impact dat had in de wereld. Ik denk dat havens en vaarwegen eerder nóg belangrijker worden dan minder belangrijk. Ook doordat de schepen groter en dieper worden. Dat heeft tot gevolg dat landen over de hele wereld hun havens en vaar­wegen niet alleen moeten uitbreiden, maar ook goed onderhouden.”

WID Rijn. (foto Van Oord)

Batterijpakket

Met andere woorden: er is de komende decennia nog volop werk voor water-injectievaartuigen. Vandaar de investering in de Rijn en de Rhône. “Dit is de R-serie, na de M-serie. De Maas en de Mersey varen inmiddels een aantal jaren en de goede ervaringen met die schepen hebben ertoe geleid deze nieuwe te bestellen. Wel met wat kleine aanpassingen, onder meer als het gaat om duurzaamheid.”

Net als de vorige serie hebben de schepen een batterijpakket. Maar nu is dat zwaarder. Govert van Oord: “Deze schepen werken vaak op tij, dus niet volcontinu. Dat betekent dat ze een aantal uren per dag stil liggen en de bemanning slaapt. Vroeger moesten we dan toch de motoren laten draaien. Tegenwoordig kunnen we die gewoon uitzetten en op het batterijpakket de stroomvoorziening handhaven.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -