- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDigitale tachograaf moet wetgever overtuigen

Digitale tachograaf moet wetgever overtuigen

- Advertentie -

Delen

In stand 516 op de CSI kunnen 100 schippers zich opgeven om mee te doen aan een test met de digitale tachograaf die naast het vaartijdenboek online moet worden ingevuld met behulp van een speciale app op een iPad 2. Die iPad krijgen de deelnemers en mogen ze na de – 7 maanden durende – proef houden.

De digitale tachograaf is ontwikkeld door Anton van Megen, handelend onder de bedrijfsnaam Nautische Dienstverlening ’t Y. “De digitale tachograaf heet Timmas en registreert online de vaartijden per persoon en per schip.” Het doel van deze veel efficiëntere registratie te komen tot een duidelijk overzicht van de werktijden en een bewijs naar de wetgever toe dat de huidige wetgeving inzake de vaartijden leidt tot inefficiëntie en dus zou moeten worden gewijzigd.
In de stand op de CSI zijn mensen aanwezig om uit te leggen hoe het werkt.
De financiering van de ontwikkeling van dit product is gevonden bij het Programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV), waarmee het ministerie voor Infrastructuur & Milieu beoogt voor de binnenvaart meer betrouwbare reistijden en een betere doorstroming te realiseren.

Vermoeidheid
De huidige vaartijdenwet is van 1993. De achtergrond is dat ongevallen door vermoeidheid dienen te worden uitgesloten. De eisen in de wet zijn gebaseerd op de omstandigheden in de jaren 90. Van Megen: “Het personeel heeft een andere invulling gekregen van de werkzaamheden en het materiaal waarmee gewerkt wordt, is van een hele andere orde dan 20 jaar geleden. Controle vindt plaats door fysiek aan boord het vaartijdenboek te controleren. Tezamen met een tachograaf moet dit leiden tot voldoende controledruk bij de binnenvaartondernemers om zich te houden aan de wet. Zowel het controlemiddel als de tachograaf zijn verouderd.”
Volgens Van Megen zit er in de vaartijdenwet een tegenstrijdigheid. “De wet is geënt op het schip en niet op de schipper. Het schip mag afhankelijk van de exploitatiewijze, een aantal uren per dag varen. Dat is raar want het schip wordt niet moe. Specifiek geldt dit voor de vrijstellingsregels, waarin expliciet staat dat een schip nooit tussen 22.00-06.00 mag varen.”
Met de digitale online tachograaf wordt de schipper gevolgd en kan hij dus ook niet overstappen naar een ander schip om de vaartijdenregels te vermijden. Van Megen verwacht dat de toepassing van de digitale tachograaf ook tot gevolg heeft dat personeel veel efficiënter kan worden ingezet, waarmee ook het tekort aan geschoold personeel kan worden opgevangen.
De efficiency geldt ook de controle van de vaartijdenwet. “Er moet nu nog fysiek gecontroleerd worden en de vele vrijstellingen maken het voor de controlerende ambtenaren niet eenvoudig te constateren of en hoe de wet overschreden is. De schipper ervaart een grote controledruk en fysieke controles verstoren de schipper bij het navigeren. Middels de digitale aanmelding krijgen de controlerende instanties realtime inzicht in de vaartijd van het schip en van de bemanning. Door dit inzicht kan de wetgeving op een onderbouwde wijze veranderd worden, dat moet leiden tot efficiënter inzet van het personeel.”

Automatisering
De digitale online tachograaf heeft veel invoervelden van het vaartijdenboek geautomatiseerd zoals locatie, tijdsregistratie, benodigd personeel behorend bij de exploitatiewijze. Er kan mee worden gecommuniceerd met vaarwegbeheerders collega-schippers en overslagbedrijven. “Met name richting vaarwegbeheerders kunnen de data die gegenereerd worden door de digitale online tachograaf leiden tot een beter op de binnenvaart afgestemd beleid, bijvoorbeeld bij inzage van de havengelden.”
Nadeel is wel dat er voortdurend een verbinding met internet beschikbaar moet zijn. Daar zijn nog wat hiaten. “Er is om dat te ondervangen een offline modus geschreven”, vertelt Anton van Megen.
Schippers die deelnemen aan de proef, moeten behalve de vaartijden zowel in het vaartijdenboek als op de iPad invullen, ook regelmatig telefonisch en schriftelijk verslag doen van hun bevindingen.
De verzamelde data worden gecommuniceerd met de Inspectie Leefomgeving en Transport (voorheen IVW). Nautische Dienstverlening ‘t Y maakt een database waar deze dienst in kan zien wat er gebeurt met de vaartijden van de deelnemende personen en schepen. Met de Inspectie wordt afgesproken dat op basis van de ter beschikking gestelde data niet gehandhaafd mag worden. Desnoods worden de data geanonimiseerd.

Wie zich al wil inschrijven voor de test met de digitale tachograaf:
Nautische Dienstverlening ’t Y B.V.
06-10562979
of stuur een e-mail

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -