Damen Maaskant Shipyards Stellendam vaart wel bij het groeiende optimisme bij de Belgische vissersvloot. Op 8 oktober was in Polen de kielleggingsceremonie voor twee boomkorkotters voor Belgische klanten: de Z21 Avanti voor Rederij Devan en de Z91 Franson voor Rederij Long Ships.
Toen eigenaar Steve Depaepe van Rederij Devan zich in 2018 ging oriënteren op de toekomst van zijn visserijbedrijf, concludeerde hij na gesprekken met Maaskant dat één ‘hoogefficiënt’ schip rendabeler zou zijn dan de twee minder efficiënte schepen die hij nu heeft varen. Collega Eddie Cattoor had andere overwegingen om in een nieuw vissersschip te investeren” “We keken al wat langer uit naar nieuwbouw. Nu is de tijd rijp. De visprijzen en quota zijn naar tevredenheid, de gasolieprijs is redelijk en ons huidige vaartuig is aan vervanging toe. Kortom, een goede tijd om te investeren.”
Lagere exploitatiekosten
De twee nieuwe schepen zijn gebaseerd op het BT3808-model. De BT3808 is dankzij zijn specificaties die voldoen aan de door het Belgian Maritime Inspectorat (BMI) vastgestelde toegestane lengte en tonnage, zeer geschikt voor deze twee ervaren visserijbedrijven. Het basisontwerp is in samenwerking met SIP Marine aangepast om het brandstofverbruik omlaag en de trekkracht omhoog te krijgen.
“Het doel is een zo hoog mogelijk rendement te bereiken door de weerstand van het schip te verminderen met als gevolg een lager brandstofverbruik”, aldus commercieel manager Jeroen van den Berg van Damen Maaskant. “Om concurrerend te blijven, moeten de exploitatiekosten op elke mogelijke manier omlaag. Om precies dát te leveren, zijn we bij Maaskant continu bezig om elk aspect van het ontwerp en van de verdere afbouw van onze visserij-ontwerpen op te waarderen. Vooral de nieuwe Damen BT3808 boomkorkotter biedt eigenaren en operators veel voordelen in het commercieel uitdagende visserijbedrijf van nu.”