Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, North Sea Port Netherlands, Drechtsteden, Havenbedrijf Antwerpen en de Vlaamse Waterweg werken aan één uniform walstroomsysteem voor de binnenvaart en riviercruisevaart.
“Dat is bevorderlijk voor het gebruikersgemak en stimuleert het gebruik van walstroom, een voorziening die stilliggende schepen van stroom voorziet”, zo stellen ze. “De binnenvaart opereert in een internationale context. Het is dus wenselijk deze standaardisatie voor het gebruik van walstroom over de landsgrenzen heen te bewerkstellingen.”
Aanbesteding
Uit naam van al die zogenoemde ‘walstroompartijen’ is Havenbedrijf Rotterdam een Europese aanbesteding gestart die moet leiden tot een leverancier voor deze dienstverlening. De mogelijkheid bestaat dat ook andere havens en aanbieders van walstroom aansluiten.
De aanbesteding past in het beleid van de ‘walstroompartijen’ om de havengebieden in Nederland en België “in balans te ontwikkelen”, zoals ze het omschrijven. Dat betekent dat niet alleen geïnvesteerd wordt in economie, maar ook in verbetering van leefbaarheid en milieu. Duurzaamheid is daarbij het sleutelwoord.
Eenvoudig en betrouwbaar
“Gezamenlijk proberen overheden en bedrijfsleven meer te vervoeren over water en per trein in plaats van over de weg. Ook het beperken van uitstoot van CO2, stikstofoxide en fijnstof staat hoog op de agenda.”
Daarom is er veel onderzoek gedaan naar de toepassing van walstroom voor verschillende schepen en locaties. De gedeelde doelstellingen hebben geleid tot een gezamenlijke aanpak waarbij het aanbod van walstroom zo eenvoudig en betrouwbaar mogelijk wordt aangeboden en uitgevoerd. “Het gaat daarbij primair om de dienstverlening voor storingen aan scheepszijde en de dienstverlening voor de levering en facturatie van de elektriciteit via walstroomkasten.”