De 43 meter lange YE118 is door Damen Maaskant voorzien van een elektromotor voor de voortstuwing. Het is een stap naar de volledige elektrificatie van het vaartuig.
Het schip van Yerseke 118 Noordland is een ensisvaartuig: het vist op mesheften, ook wel scheermessen genoemd. Damen Maaskant bouwde het schip in 2015. Toen lag de nadruk op kwaliteitsverbetering van de vangst en veiligheid aan boord. Twee jaar geleden klopte Yerseke 118 Noordland weer aan bij de werf in Stellendam, nu voor een volgende uitdaging: het verlagen van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx).
Natura 2000-gebieden
“Met het oog op de nieuwe Wnb-vergunning voor de periode 2024-2029 is het verlagen van de stikstofoxidendeposities in Natura 2000-gebieden noodzakelijk om voldoende visuren te krijgen en rendabel te kunnen blijven vissen. Wij zijn samen met Damen Maaskant vroegtijdig begonnen zodat wij hier vóór het eind van 2023 klaar mee zijn”, legt schipper Robbert Mol uit. Bij de Wnb gaat het om een ontheffing Wet natuurbescherming.
Volgens commercieel manager Jeroen van den Berg van Damen Maaskant is de schelpdier- en aquacultuursector met de refit van het ensisvaartuig YE118 klaar voor verduurzaming en energie-efficiency. “Voor nu is nabehandeling van uitlaatgassen, elektrificatie en het toepassen van batterijen de beste oplossing die er is voor deze sector. In de toekomst zal hier de toepassing van e-fuels bijkomen, waarbij dezelfde soort aandrijvingen en accu’s nodig zullen zijn. De YE118 is nu dankzij deze investering on the road to zero emissions.”
Elektromotor
De YE118 beschikte over twee voortstuwingsmotoren en twee generatoren. Op de werf in Stellendam is de dieselmotor aan bakboordzijde, in samenwerking met Wetec, vervangen voor een nieuwe elektromotor van 400 kW. Het resultaat is een vermindering van bijna 500 kW aan totaal geïnstalleerd vermogen en een vermindering van de uitstoot en de onderhoudskosten.
Yerseke Engine Services (YES) verving begin dit jaar al de bestaande C18-generatorset door een Greenpower GPC18-generatorset met ultra low NOx mode. Aan de bestaande stuurboordhoofdmotor, een Caterpillar C18, is nu eveneens een uitlaatgassennabehandelingsinstallatie met ultra low NOx mode toegevoegd mét een special interface module waarin de ligging van alle Natura 2000-gebieden is opgenomen. Deze interface is gekoppeld aan de GPS aan boord. Zodra het schip een Natura 2000-gebied binnenvaart, schakelt het systeem over naar de ultra low NOx mode en wordt de uitstoot met meer dan 99 procent verminderd.
Duurzamer vissen
Damen Maaskant en de researchafdeling van Damen Shipyards Group zetten zich al geruime tijd in voor de ontwikkeling en productie van duurzame schepen. Het gaat met name om oplossingen die zorgen voor een minimale uitstoot en verlaging van het totale energiegebruik aan boord. In 2022 won de werf op de Schelpdierconferentie de duurzaamheidsprijs voor de ontwikkeling van scheepsmotoren met minder CO2 en stikstofuitstoot.
Van den Berg: “Dankzij de steun van ons netwerk en lokale toeleveranciers konden we de refit van de YE118 in een zeer korte doorlooptijd van tien dagen bewerkstelligen. Ook de betrokkenheid en de medewerking van het ministerie en van ILT hebben hier positief aan bijgedragen.”