- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCymyran Bay is ready for sail

Cymyran Bay is ready for sail

- Advertentie -

Delen

Het Vuile Gat 11 december — Wind Farm Support Vessel (WFSV) Cymyran Bay maakt haar eerste proefvaart met Det Norske Veritas aan boord. Als de twee 1080 kW MTU’s op temperatuur zijn, drukt de kapitein de handels naar beneden. Snel maar geleidelijk accelereren de MJP waterjets. Ondanks dat de interceptors nog niet nauwkeurig zijn afgesteld en er nog wel een paar knopen meer in zit, loopt de GPS-snelheid naar 29 knopen. De waterjets bewijzen hun energieke drift in lang gerekte V’s die de waterspiegel breken. Decibels op de brug blijven hangen op 57, in het passagiersverblijf 63.

 

 

De Sepers Group BV bouwde deze Wind Farm Support Vessel (WFSV) in opdracht van Ynys Môn Windfarm Vessels Ltd in Wales. Ynys Mon Windfarm Vessels is een dochter van Holyhead Towing Ltd. BMT Nigel Gee and associates Ltd in Southampton tekenen voor ontwerp. Met de bouw-tender lag Sepers op kop van Australische en Amerikaanse collega’s. Wellicht had de allround scheeps- en machinebouwer die in 2007 reeds een sleepboot voor de firma Holyhead Towing bouwde, betreffende eerder geleverde kwaliteit de wind in de rug. Snijpakket, vormwerk en profielbuiging werden uitbesteed aan Snijtech in Joure. Sepers huurde voor de samenstelling van het aluminium casco ervaren scheepsbouwers in.
De tendens bij het ontwikkelen van offshore windparken is dat deze verder uit de kust geplaatst worden en tevens in gebieden waar weersomstandigheden en zeecondities niet altijd optimaal zijn. De Cymyran Bay is gebouwd en voorbereid om ook deze energieparken te voorzien van medewerkers en materiaal. Het accent ligt op comfort voor de crew en surveyors die snel en zonder dat de zee hun maag beroert, fris en monter aan de slag kunnen.

Waterjets
MJP is een wereldwijd toonaangevende leverancier van waterstraalaandrijfsystemen. Het MJP-systeem genereert meer stuwkracht per geïnstalleerd vermogen en leidt tot hogere snelheid, betere acceleratie en lager brandstofverbruik. Het
product is zeer sterk, gemaakt van roestvrijstaal en duplex. Door verschillende patenten en design­oplossingen is MJP uniek evenals de lage operationele kosten, eenvoudig onderhoud en service.
Eenmaal op bestemming maakt haar boeg-fender contact met de transition piece (paalfundament onder windmolens), de waterjets op slow vooruit, via de met een active fendering uitgevoerde boeg kunnen de technici overstappen en de ‘survey’ loopt! Naast de informatie dat de fender aan de boeg in hoge mate wrijvingsbestendig is en deining c.q. ruwe zee trotseert, komen we van deze brede ongeveer 8 cbm grote rubber body slechts te weten dat hij van binnen soft is en rondom bijzondere eigenschappen heeft. Het model van de rompen heeft de stroomlijn van een vis. Met twee interceptors aan de achtersteven is de catamaran trimbaar. Twee zogenaamde T-Foils (ride control-
system) steken onder de rompen uit die het duikgedrag in zee, computergestuurd dempen ofwel instelbaar corrigeren.

 

Schaalmodel
Voor equipment en materiaal liggen de accenten op een combinatie van veilig, duurzaam, sterk en licht in gewicht. Zo zijn de asleidingen van motoren naar de waterjets van carbon materiaal. Het laaddek voor beschikt over een bescheiden hydraulische kraan van Promac. In het dek ingelaste container fittings en deckmounts houden 10 feet containers en overige deklading op hun plaats. Het model imponeert!

“Aan zo’n project is alles nieuw. Het is een boeiend proces waarin je nergens op terug kunt vallen. Over de circa 80 ton aluminium en equipment van deze catamaran is er tot achter de komma gerekend om het zo licht, sterk en veilig mogelijk te maken. Wanneer zo’n gecompliceerd WFSV dan voldoet aan berekening en verwachting, heb je als bouwer voldoening en geeft krediet voor een volgende opdracht”, aldus Ad Sepers.

Projectleider Louis van den Bosch wijst ons op een WFSV-schaalmodel in zijn kantoor. “Het dekhuis van een tweede schip voor dezelfde opdrachtgever krijgt reeds vorm in de loods. De vraag naar energie manipuleert de aanleg van een nieuwe generatie windfarms. Dat vraagt snelle, veilige schepen die voor onderhoud bij deze complexe installaties kunnen worden ingezet. Dit ontwerp is gesleept en tot achter de komma doorberekend. Haar 26 x 8,50 afmeting zijn maximaal en vallen binnen het raam van regelgeving/bemanningsregeling en is daarbij een zo compleet en functioneel mogelijke ingerichte WFSV.”
Op de vraag waarom een Engelse offshore firma bij Sepers in Dreumel een hightech-vaartuig laat bouwen, zegt Sepers: “Firma’s buitengaats vinden steeds meer de weg naar het binnenland. Op het gebied van maritiem en industrie hebben we in de bijna honderd jaar van ons bestaan een reputatie opgebouwd. Door een alles-in-één-hand-formule geven we techniek zijn juiste meerwaarde.”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -