Relatief kleine ramen, geblindeerd met luiken, hoge drempels, stalen deuren en brandvrije betimmering geven de duw-/sleepboot Riga een onmiskenbaar zoutwaterimago. Samen met twee roro-pontons versterkt ze het team van Victrols activiteit in deze business voor binnen- en buitengaats.
De Riga bij Dolderman voor de wal. (foto’s Johan de Witte)
ATS in Vlissingen bouwde het duw-/sleepbootcasco met unrestricted navigation-klasse. Dolderman realiseerde inbouw van motoren en overige techniek. Veritas hield als klassebureau de vinger aan de pols. De relatief kleine duwboot heeft een afmeting van 19 x 9 meter met tweemaal 715 kW C18 Caterpillar en Veth-thrusters als voorstuwing. Niettemin is de uitvoering royaal en conform vijftien jaar roro-ervaring van de firma.
Inbouw met kwaliteit
De Riga is de ‘coach’ achter twee eveneens nieuwe roro-pontons, die zijn gebouwd op de Santierul Naval Constanta SA en bemiddeld door Erlenbacher Schiffswerft. “Inbouwen bij Dolderman is voor een eigenaar een genoegen”, volgens P. Maes. “Inbouw met kwaliteit, overeenkomstig afspraak is wat ons aanspreekt.”
Overigens bouwde Dolderman reeds in 1980 een eerste duwboot tot grote tevredenheid voor de familie Maes. Bijzonder zijn de gebruiksmogelijkheden van deze pontons. RoRo ponton 4 heeft 90 x 22 x 4 meter als afmetingen en is uitgevoerd met een laadruim waarin nummer 5 met 69 x 15,70 meter als een puzzelstuk past. Het grote ponton heeft hiertoe een deur die openklapt; vervolgens ballast inneemt, waarna nummer 5 naar binnen vaart. Gezamenlijk vormen ze dan één groot zeewaardig vlakponton.
Volgens de Victrol-roro-ervaring heeft deze uitvoering, bijvoorbeeld met het invaren van brugdelen of met het vervoeren van zeer zware en grote constructies evenals verplaatsing over lange afstand, grote voordelen. De drive-in pontons zijn in Constanta volledig uitgerust met onder andere een uitgebreid ballastsysteem voorzien van Foresta-pompen. Veth-thrusters maken de pontons onafhankelijk manoeuvreerbaar.
Volgens P. Maes van Victrol beantwoordt dit materiaal aan de vraag van klanten. De drive-in uitvoering van de pontons en de 4,60 meter kruiplijn van de Riga garanderen maximale mogelijkheden bij vervoer van grote constructies en onderdelen voor nieuwe kunstwerken/bruggen ook op kleinere vaarwegen.
Victrol
Heavy lift en roro-vervoer is een bedrijfstak die door de familie Maes geïntegreerd en uitgebouwd werd in Victrol na de overname in 1989. Deze nichemarkt werd voor het eerst ‘ontdekt’ in 1985 en langzaam maar gestaag veroverd. Naast de vier bestaande pontons, waaronder één drive-in ponton en één ponton met hydraulische laadklep, werden nu dus de twee nieuwe zeegaande pontons aan de vloot toegevoegd.
Sinds 1969 reeds is Victrol gespecialiseerd in het bunkeren en vervoeren van zware stookolie evenals van schone minerale producten. Hierbij maakt Victrol gebruik van schepen in eigendom en particuliere charterschepen. De gehele vloot is dubbelwandig. Evident daar reeds in 1993 als eerste bunkerbedrijf beslist werd nieuwe dubbelwandige bunkerschepen te bouwen. In 2000 werd het eerste ISO-certificaat behaald. In 2002 werd de eigen Safety manual ontwikkeld, enzovoort. De lat wordt steeds hoger gelegd in een zeer concurrentiële omgeving.
(Johan de Witte)