CO2-uitstoot: meten met twee maten [INGEZONDEN]

0

Oud-schipper Jan Keller vindt dat met twee maten gemeten wordt als het gaat om CO2-uitstoot en dat de binnenvaart daarbij benadeeld wordt.

De containerterminal op de Maasvlakte 2 is pas in 2013 klaar, en nu wordt de binnenvaart al in het verdomhoekje gezet als of zij de grootste vervuilers zijn. Die gedwongen worden langzamer te varen.
Voor het gemak wordt ook wel vergeten dat er op de Maasvlakte twee kolencentrales gebouwd worden die ook de nodige uitstoot veroorzaken. Die onder andere ook stroom leveren voor de goederentreinen. Niet te vergeten de vele vrachtwagens, al hebben zij schonere motoren, die ook veel CO2-uitstoot veroorzaken.
Ik ga er van uit dat in 2013 de nieuwere en grotere containerschepen met schonere motoren naar de Maasvlakte varen. In tegenstelling tot vrachtwagens nemen zij honderden containers mee en hebben nooit last van file. Mochten ze in een stremming terecht komen, gaat de motor uit.
Het is logisch dat zo’n schip minder uitstoot veroorzaakt dan honderden vrachtwagens die ook nog eens vaak in de file staan en dan tijdens het stilstaan ook extra brandstof verbruiken, met de nodige CO2-uitstoot als gevolg.
Inmiddels zijn er ook verschillende ondernemers in de binnenvaart die hun nek uitsteken voor innovatieve projecten. Zoals de op LNG varende tanker Argonon, de innovatieve tanker Amulet en de nog af te bouwen Semper Fi.
Verladers maken reclame dat ze hun goederen laten vervoeren door moderne schone schepen met weinig uitstoot, maar hebben al laten weten hiervoor geen hogere vrachten te willen betalen.

J.J. Keller
ex-sleepschip Sirius
Rotterdam

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.