Groningen Seaports investeert in (groene) groei

0

Groningen Seaports kijkt terug op een prima 2011. Wat overslag betreft is een historisch hoogtepunt van 8 miljoen ton bereikt. In 2010 was het 7,6 miljoen ton. De belangrijkste reden voor deze stijging was dat de industrie in Delfzijl bijna op volle productie draait.

De uitgifte van terreinen bestond uit 29 hectare (2010: 25,7). Het havenschap verwacht circa 250.000 euro winst te hebben gemaakt. Een resultaat dat afwijkt van de prognose, vanwege de bewuste koers die in de loop van 2010 is ingezet om meer gronden in erfpacht uit te geven in plaats van te verkopen. Dit is gedaan om de infrastructuur in de havens ‘eeuwigdurend’ te kunnen onderhouden, zo stelde Harm Post, directeur van Groningen Seaports, vorige maand in zijn nieuwjaarsrede.
De financiële en economische situatie in Nederland en Europa maken dat Groningen Seaports de prognoses voor 2012 naar beneden heeft bijgesteld. Vele bedrijven maken (noodgedwongen) een pas op de plaats en wachten met verdere investeringen. Om alle ontwikkelingen nu en in de toekomst te faciliteren, blijft Groningen Seaports onverminderd investeren in de infrastructuur in en rondom de havens. De kosten gaan voor de baten uit.

Orange Blue Terminals
Opvallend noemde Post het dat ook de bestaande industrie (zoals PPG en Roba Metals) en het MKB (Veenstra, Koetze en OK Invest) in Delfzijl en Eemshaven investeerden. Dit is onder meer terug zien in de cijfers van terreinuitgiften en overslag.
Een belangrijke nieuwe speler voor de Eemshaven is Orange Blue Terminals (OBT), dat inspeelt op de sleutelpositie die Eemshaven begint in te nemen in de bouw en het onderhoud van offshore windmolenparken. In Delfzijl kwam het miljoenenproject Revitalisering Oosterhorn gereed. Het gaat hier om een grootschalige aanpak van de infrastructuur in het Oosterhornhavengebied.

Directeur Harm Post van Groningen Seaports. (fotocollage Henk Zuur)

Verder is een start gemaakt met de restauratie van het voormalige dorpje Weiwerd. Dit dorp wordt in de oude staat hersteld en er wordt de komende jaren een kenniscentrum voor de industrie ontwikkeld onder de naam Brainwierde Weiwerd.
In het industriegebied van Delfzijl hebben twee nieuwe spelers een eerste paal geslagen voor nieuwbouw: Eneco en Ensartech. Beide bedrijven zien kansen in de verdere ontwikkeling van de biobased industrie in Delfzijl.

Havenverlenging
In het westelijke gedeelte van de Eemshaven gaan in 2012 de investeringen in wegen, kades, havenverlenging en het bouwrijp maken van binnendijkse terreinen in een rap tempo verder. De verlenging van de Beatrixhaven met 500 meter tot 1200 meter gaat dit jaar van start. Evenals het doortrekken van het spoor voor het goederenvervoer op het traject OBT – Holland Malt – Wijnne Barends.
De verdere ontwikkeling van windmolens op de Schermdijk en op de Pier van Oterdum (Delfzijl) is werkelijkheid geworden nu alle wettelijke procedures zijn doorlopen. Groningen Seaports ziet in de nabije toekomst grote kansen weggelegd voor Eemshaven als uitvalsbasis voor de offshore windparken. Hiervoor is ook een heliport in ontwikkeling.

Milieu
Duurzaamheid loopt als een ‘groene draad’ door het beleid van Groningen Seaports. Naast het huidige beleid – waarbij Groningen Seaports alle inkopen 00 procent duurzaam doet – ligt het speerpunt op het maken van de groene havenvisie 2030. Daarin maakt Groningen Seaports, samen met het bedrijfsleven, de betrokken overheden en milieugroeperingen, een integraal plan voor de havens om tot een goede balans te komen tussen economie en ecologie.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.