CityBarge start met afvalvervoer over Leidse grachten

0
CityBarge is een stil, emissieloos en betaalbaar alternatief voor het vervoer van bouw-, afval-, en detailhandelproducten. (foto’s CityBarge)

CityBarge en Renewi gaan bedrijfsafval over de Leidse grachten vervoeren. Op 4 februari gaf de gemeente Leiden het startsein voor de eerste productieproef, in het kader van de landelijke Green Deal Zero Emission Stadslogistiek.

“In Leiden willen we de leefbaarheid en toegankelijkheid van de binnenstad vergroten. Daarom zoeken we voor aan- en afvoer naar duurzame alternatieven, zoals fietsen, bakfietsen en kleine elektrische auto’s”, zegt de Leidse wethouder Yvonne van Delft (economie).

Wethouder Yvonne van Delft was aanwezig bij de start van de proef.

“De pilot van Renewi is een mooie aanvulling: het ophalen van afval via een elektrische boot. Dit scheelt bewegingen over onze straten en hiermee zal de kwaliteit van het opgehaalde afval ook beter zijn, en dus beter hergebruikt worden. Een win-win-situatie en een geweldige aanvulling voor onze waterrijke Leidse binnenstad.”

Emissievrije duwboot

De missie van CityBarge, een samenwerking tussen Kotug en Circle Lines Logistics, is steden leefbaarder te maken door bestaande grachten in ere te herstellen en ze te gebruiken voor de aan- en afvoer van goederen. Door een combinatie van een emissievrije duwboot en duwbakken worden logistieke stromen in de binnenstad overgeheveld van de weg naar het water.

Vervoer over bestaande grachten in combinatie met hubs aan de rand van de stad en kleine elektrische voertuigen of fietsen biedt hiervoor een duurzaam alternatief. CityBarge richt zich hierbij primair op bouw-, afval- en detailhandel logistiek. Dit sluit naadloos aan bij de duurzaamheidsstrategie van afval- en recyclebedrijf Renewi om de CO2 uitstoot bij afvalinzameling in steden te verminderen.

Bedrijfsafval

CityBarge is met steun van de provincie Zuid-Holland tot stand gekomen binnen het investeringsprogramma ‘Investeren om te vernieuwen’. Bij eerste productieproef met de CityBarge One, de emissievrije duwboot die in september 2020 werd gepresenteerd, draait het om het ophalen van bedrijfsafval bij ondernemers in de Leidse binnenstad. De hele keten doet mee: van het inzamelen bij de ondernemer in de binnenstad, het transport over water tot aan de overslag/verwerking buiten de stad.

Kotug CityBarge

“Om de proef succesvol uit te voeren werken we integraal samen met alle betrokken partners”, zegt Geert-Jan van der Wielen, directeur van Koutg CityBarge. “Met Renewi hebben we een zeer ervaren en innovatieve partner aan boord, die verantwoordelijk is en blijft voor het inzamelen en verwerken van het afval.”

Een andere partners in het proces is ZoevCity die met kleine elektrische vuilniswagens het afval naar de door CityBarge speciaal ontworpen duwbak en afvalcontainer brengt. Bouwmaterialen Nederland (BMN) en CityHub zorgen voor geschikte overslaglocaties aan het water.

Eerste stap

“Als Renewi vinden we het vraagstuk om zonder CO2-emissie afval en grondstoffen in te zamelen erg uitdagend. We hebben dit niet voor niets opgenomen als één van de SDG’s (Sustainable Development Goals = duurzaamheidsdoelstellingen, red.) binnen onze duurzaamheidsstrategie”, zegt locatiemanager Emile Frans van Renewi.

“Zo willen we het voortouw nemen bij het verminderen van de CO2-impact en vervuiling veroorzaakt door afvalinzameling, met een focus op stedelijke gebieden en steden. Hierbij speelt innovatie een grote rol. Wij denken dat dat nodig is om zo tot de beste oplossing te komen richting een CO2-emissieloos tijdperk. Met deze proef samen met Kotug CityBarge en gemeente Leiden hopen we een mooie eerste stap te zetten.”

Andere steden

Met de proef in Leiden willen CityBarge en Renewi de waarde van afvaltransport over water in de praktijk aantonen. Daarbij wordt niet alleen gekeken of transport succesvol en binnen de gestelde tijdsduur kan worden uitgevoerd, maar ook of de samenwerking tussen de partners soepel verloopt en welke maatschappelijke baten dat oplevert. Zoals minder uitstoot, minder schade aan kades en minder lawaai. De bedoeling is om samen met Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES) de lessen van de proef te gebruiken voor een operationele invulling voor de gehele binnenstad van Leiden.

Leiden kan ook een voorbeeld zijn voor andere steden met een geschikte waterinfrastructuur. CityBarge richt het logistiek volledig modulair in zodat het één op één kan worden overgenomen. Diverse steden kijken met veel belangstelling mee.

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.