Blom al zeventig jaar succesvol met dekschuiten in Amsterdam

0
Blom BV Sleepdienst- & Dekschuitenverhuur is al zeventig jaar een familiebedrijf. Op de foto links Nancy Blom en Sean Balk, op de nieuwe elektrische duwboot Robert en Donny Appelboom. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Blom BV Sleepdienst- & Dekschuiten-verhuur in Amsterdam bestaat zeventig jaar. Al drie generaties een succesvol familiebedrijf. Het begon in de vijftiger jaren toen het nut van dekschuiten werd ontdekt, onder andere voor afvaltransport.

Karel Blom sr. startte in 1953 ‘toevallig’ met de verhuur van dekschuiten en startte zo zijn nieuwe bedrijf. In de vijftiger jaren ging er in Amsterdam nog veel per schip, ook de afval­stromen. Al snel breidde hij uit met meer dekschuiten en sleepboten. In 1961 kwam zijn zoon Karel Blom jr. in het bedrijf. Die ging verder met het uitbreiden van de vlot en het bedrijf groeide door.

Drijvende kubussen

Nancy Blom, de dochter van Karel Blom jr., stapte in 1987 in het bedrijf. Haar vader stopte toen hij 65 werd. Nancy Bloms echtgenoot, Robert Appelboom, is sinds 2020 directeur. “Nancy staat me als ervaringsdeskundige met raad en daad bij”, meldt Robert. “Gezamenlijk kunnen wij meer aanpakken dan alleen.”

Beide kinderen, Sean Balk en Donny Appelboom, werken op kantoor als commercieel manager van Blom BV Sleepdienst- & Dekschuitenverhuur. Inmiddels bestaat de totale crew uit negen mensen in vaste dienst, zo nodig aangevuld met inhuurkrachten.

De vloot bestaat inmiddels uit ruim zeventig dekschuiten van klein tot ruim 40 meter. Een deel beschikt over spudpalen. Nieuw is een elektrisch kraanponton, drie biodiesel aangedreven sleep-/duwboten en een nieuwe elektrische duwboot voor de grachten. Naast dekschuiten zijn ze inmiddels ook vertegenwoordiger in modulaire koppelpontons van Sunny Dock: drijvende kubussen met veel draag­vermogen. Stabiel en sterk. Zelf verhuren ze de modulaire pontons ook regelmtig bij klussen, in tal van configuraties.

Elektrische duwboot

De elektrische duwboot is in het afgelopen jaar uitgebreid getest en aangepast voor de Amsterdamse grachten. De definitieve uitvoering ligt nu aan de kade bij Pier Afrika en wordt deze maand in gebruik genomen.

In 1998 al schreef Blom de eerste brief naar burgemeester en wethouders van de hoofdstad over de plannen en mogelijkheden voor elektrisch varen. “Wij wachten af of Amsterdam klaar is voor elektrisch varen en werken in 2025. Wij werken naar de peildatum van Amsterdam 2025 toe”, zegt Nancy. “Vandaar dat het concept elektrische kleine duwboot nu vaart. Als de vraag er is, breiden we de elektrische boten verder uit.”

Elektrisch varen in de grachten blijkt, met al het gepuzzel, goed bruikbaar voor transport. “Twee keer 50 pk, het gaat ons niet om de snelheid”, zegt Robert. “Temperatuurinvloed speelt voor accu’s een belangrijke rol; bij hogere belasting loopt de temperatuur op en gaat de accucapaciteit naar beneden.”

Op gang komen met een dekschuit met 100 ton lading is geen probleem, maar je hebt vermogen nodig om snel stil te liggen. “Dit is een kleine boot die onder een bruggetje door moet kunnen. Een accupakket weegt 1.200 kilo. Er zijn er twee, dus hij kan maar drie uur varen.”

Handig

Vooral bouwbedrijven ontdekten hoe handig dekschuiten zijn in de grachten van Amsterdam, waar ruimte op de kade altijd een probleem is. Zowel voor afval als bouwmaterialen is op een eenvoudige manier opslag mogelijk op het water.

Ook voor andere bedrijven blijkt distributie van goederen over water eenvoudiger dan de altijd verstopte wegen voor vrachtwagens. Inmiddels blijkt dat vrachtwagens de kades ook nog eens beschadigen en het transport over water lijkt een vlucht te gaan nemen. Blom speelt daar doorlopend op in.

Inmiddels weten ook evenementen­bedrijven de dekschuiten van het gespecialiseerde dochterbedrijf Blom Events te vinden: voor kleine en grote evenementen op en aan het water. Blom Green Development Amsterdam verduurzaamt. Veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid staan daarbij centraal. Blom Green Development heeft een distributieconcept voor ondernemers die (zware) materialen of goederen willen vervoeren of opslaan in de Amsterdamse binnenstad en voor last mile-transport.

Vernieuwing

Het concept in vijf stappen: vrachttransport (exceptioneel, groot of klein), pakketten, ruwe en fijne bouwmaterialen komen vanuit een zee- of binnenvaartschip of vrachtwagen aan bij een van de centrale werkpunten van Blom, waaronder de Coenhaven Pier Afrika. Overslag en (overdekte) opslag van de goederen is mogelijk. Transport van zwaar tot licht materiaal of goederen gebeurt met pontons, dekschuiten of beunbakken naar ‘stadshubs’ (Westerdok en Oosterdok) en ‘subhubs’ in de binnenstad – of andere bestemmingen.

Vervolgens gaat het van de hubs naar kleinere pontons, dekschuiten, beunbakken of elektrische boten. Daarnaast is opslag ook bij kleinere subhubs per stadsdeel mogelijk, om vervolgens met een elektrische bestelbus, fiets of auto in de hele stad Amsterdam op de last mile te bezorgen.

Robert vindt het opvallend: “Nancy’s opa deed alles per dekschuit in de grachten. Toen moesten het ineens vrachtwagens worden. Nu moeten we weer meer per schip gaan doen, voor het behoud van de grachtenkades en het milieu in de stad.”

tekst: Evert Bruinekool

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.