Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) hebben het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in gevraagd om een noodfonds op te richten voor de passagiersvaart. Die is zeer zwaar getroffen door de coronacrisis.
De eerste faillissementen zijn al te melden in deze sector, aldus de brancheorganisaties. Ze verwachten dat er nog meer zullen volgen. De passagiersvaart ligt al sinds 16 maart stil. “De COVID-19 uitbraak kwam op het slechts denkbare moment voor de passagiersvaartsector, net na de start van het seizoen voor deze sector.” Aldus CBRB en BLN-Schuttevaer.
Faillissementen
Met de anderhalvemetersamenleving heeft de sector niet of nauwelijks mogelijkheden tot het exploiteren van hun onderneming. De ondernemers uit de passagiersvaart maken gebruik van de algemene maatregelen die de overheid voor bedrijven in het leven heeft geroepen, maar deze maatregelen zullen op lange termijn niet toereikend zijn, voorspellen CBRB en BLN-Schuttevaer.
Ze verzoeken minister Wiebes daarom een noodfonds op te richten voor de passagiersvaart. “Alleen zo kan de omzetschade opgevangen worden en voorkomen worden dat er dit jaar, maar vanwege het na-ijleffect ook het volgende jaar nog, vele ondernemers in een faillissement terecht zullen komen en mensen hun baan zullen verliezen. De eerste faillissementen in deze sector zijn al een feit.”
Maatregelen aanpassen
De rederijen zijn voor het overgrote deel van hun omzet afhankelijk van het vaarseizoen van maart tot en met oktober. Juist deze periode kunnen riviercruiseschepen, de bruine vloot en dagpassagiersschepen door de coronomaatregelen geen gasten ontvangen.
“Alleen met een noodfonds kunnen deze ondernemers overleven, zich voorbereiden op het nieuwe vaarseizoen en kunnen schepen behouden blijven. Het is niet of nauwelijks haalbaar om de schepen te exploiteren zolang de 1,5m afstandseis gehandhaafd wordt”, aldus CBRB en BLN-Schuttevaer. “Daarnaast moeten de bestaande maatregelen, zoals de NOW-regeling, beter bereikbaar worden gemaakt voor kleine ondernemers en seizoen gerelateerde ondernemingen.”
Steun van banken
In de brief aan minister Wiebes lichten de organisaties toe dat de kredietverlening van de banken voor veel ondernemers niet werkt. “Sinds de vorige financiële crisis lijken veel banken de interesse in de passagiersvloot verloren te hebben (als een te marginale sector).”
Het ministerie kan daar weinig invloed op uitoefenen. Daarom stellen CBRB en BLN-Schuttevaer: “De gebrekkige toegang tot krediet maakt een noodfonds noodzakelijk voor de zwaar getroffen passagiersvaart.”
2008 hoorde we dit ook en toen luide de opmerking
Marktwerking
En dit is ook een manier van Marktwerking
Simpel maar hard