- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBunkertanker Quadrans II: goed = goed

Bunkertanker Quadrans II: goed = goed

- Advertentie -

Delen

De vier aandeelhouders van Quadrans Shipping b.v. en vooral de dagelijkse bemanning van het schip zijn meer dan tevreden met het karakter en de eigenschappen van de Quadrans I die vorig jaar in de vaart kwam. Ook hier geldt: never change a winning team. Vandaar dat het antwoord van Willem Bakker jr. op de vraag of er nog wijzigingen zijn aangebracht bij de bouw van de nieuwe Quadrans II een volmondig ‘neen’ is.

Het nieuwe kantoor van Quadrans Shipping is gevestigd in de groene stadspolders van Dordrecht. Het heeft een riante parkeerplaats en de koffie is er prima. Eigenlijk is het kantoor zelfs te royal; vandaar dat het mede wordt gebruikt door administratiekantoor Trisum, het kantoor dat voor Quadrans Shipping de administratie verzorgt.

Hoogendoorn heeft een mooi werkstuk afgeleverd. (foto’s Hans Heiligers)

Binnen de onderneming is Willem verantwoordelijk voor de rentabiliteit van de exploitatie van de schepen, daarnaast is hij het aanspreekpunt voor het gezamenlijk personeel. “Laten we het simpel houden”, zegt Willem Bakker jr. “Goed is goed.” Iedereen is tevreden met de Quadrans I; zowel de opdrachtgevers, de bemanning als de aandeelhouders. Naast Willem Bakker jr. zijn dat zijn Peter Versluis, Jan-Willem Schöningh en Dick Schalekamp.
“We hebben bij de bouw van de Quadrans I heel goed gekeken om het schip zo functioneel mogelijk te maken voor de locaties waar moet worden geladen en gelost en voor de overige wensen die de opdrachtgever op zijn lijstje had. De haalbaarheid van alles hebben we in goed overleg met de vier ervaren kapiteins getoetst en zo nodig aangepast. De praktijk heeft inmiddels ruimschoots bewezen dat het riant werkt. Waarom zouden wij dan zaken moeten veranderen?”

Overtuigd
Het werd dan ook een overtuigde handtekening onder de opdracht aan VeKa voor de bouw van een zelfde 110 x 11,45 meter van 3233 ton. Willem Bakker jr. kan het weten; hij leeft en werkt in een klein wereldje en hij kent als geen ander de tankvaart. Hij weet wat er mogelijk is en wenst voor zijn opdrachtgevers het beste materiaal en de beste medewerkers. Over dat laatste heeft het management van Quadrans eveneens niet te klagen; er is al jarenlang een vaste ploeg en er is geen verloop onder het personeel. Willem slaagt er steeds weer in de juiste enthousiaste mensen aan boord te krijgen. Door de goede sfeer en in combinatie met een hoog competentieniveau van de medewerkers hebben ze een enorme vrijheid van handelen waardoor er de korte lijnen zijn die de opdrachtgevers zo graag koesteren.

Ondernemend als hij is maakt Bakker meteen van de gelegenheid gebruik om te melden dat er in de loop van dit jaar bij de werf van Bijlsma in Lemmer nog een derde Quadrans het levenslicht gaat zien. Dat wordt geen bunkertanker maar een Rijnschip en Quadrans Shipping zoekt voor dat nieuwe schip nog een kapitein of een echtpaar met een eventuele deelname. Daarbij is alles binnen een open en eerlijke constructie bespreekbaar. Er wordt een gezonde exploitatie geboden voor lange termijn.

Naar hun zin
Als we een paar uurtjes later in de 2e Petroleumhaven aan boord gaan om een kijkje te nemen, worden we ontvangen door een enthousiast team: de schippers Alex Boerenbrink en Barry Feij. Ze zijn al helemaal thuis aan boord en vertellen dat ze het super naar hun zin hebben. En dat kunnen we ons heel goed voorstellen. Vanuit het door Kampers gebouwde stuurhuis hebben we een goede blik op het dek, de techniek en het VeKa-leidingwerk. De lessenaar mag er zijn; Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen is ook voor dit schip weer gevraagd en heeft wederom een mooi werkstuk afgeleverd. Met de gezellige inrichting rekent Monique Batenburg in de woning en de verblijven meteen af met het stempel van een personeelsschip.
Het schip telt tien tanks met een inhoud van 380 m3 per stuk. Het zal binnen het ARA-gebied stookolie gaan vervoeren voor FTS Hoftrans en beschikt over een Heatmaster-verwarmingsketel. De ladingpompen werden geleverd door European Pump Services en hebben een capaciteit van 500 m3 per uur. De hoofdmotor is een geel gelakte Caterpillar 3512 HD van 1835 pk bij 1600 toeren. Een Cummins QSK 19 en een Marathon-generatorset van 660 kVA zorgen voor de energie van de ladingpompen en de Verhaar Omega-boegschroef. Voor het boordnet zijn nog twee Marathon-generatorsets van 85 kVA die door Perkins 4.4 TWGM motoren worden aangedreven.

En hoewel we tot nu toe hebben volgehouden dat er niets aan de tweede Quadrans is veranderd tegenover de eerste, moeten we toch een kleine correctie maken. Voor de levering aan een van de relaties is een minimale verandering aangebracht aan de reling. Bij Quadrans Shipping is (en blijft) de klant koning.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -