- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBoetes nog steeds disproportioneel hoog en veel

Boetes nog steeds disproportioneel hoog en veel

- Advertentie -

Delen

Tijdens het Strategisch Brancheoverleg van 5 januari jongstleden heeft de ASV aan de Inspectie Leefomgeving en Transportgevraagd of de boetebedragen in verhouding staan tot die in andere sectoren en of er afstemming plaatsvindt met andere toezichthouders.

ILT schrijft hier zelf over: “ILT licht toe dat hogere boetes in verhouding staan en juist zijn gekomen omdat de huidige boetes ingecalculeerd werden De boetes zijn er om een gelijk speelveld te kunnen garanderen en de veiligheid te kunnen waarborgen en dus in het belang van de goedwillende in de sector. Er is veel afstemming tussen de verschillende toezichthouders.”

ASV is het hier niet mee eens. De schippers hebben namelijk te maken met zo’n 120 elementen waarvoor men geconfronteerd kan worden met een bestuurlijke boete. Een bestuurlijke boete waarover zelfs binnen Europa al kritische geluiden tegenover Nederland te horen zijn omdat die niet of nauwelijks aangevochten kunnen worden: ILT controleert ILT en de rechter mag hooguit controleren of ILT uitvoert wat ze uit zegt te voeren. Niet of het redelijk is of disproportioneel. Waarbij volgens een rechter deze bestuurlijke boetes er in wezen zijn om de Staat te beschermen tegen de burger, in dit geval dus de schipper.

Bovendien is er gevraagd om matiging vooraf vergelijkbaar met onze concurrenten (wegvervoer en spoorvervoer) waarbij wél rekening gehouden wordt met de grootte cq omzet van een bedrijf (en dus het economische mogelijke voordeel).

Rekening houdend met het feit dat zelfs de vrachtwagenchauffeurs aangeven (bijna) nooit gecontroleerd te worden en dan alleen nog maar op het rijtijdenbesluit, en rekening houdend met het feit dat in dat geval wel sprake is van matiging vooraf is dit keiharde oneerlijke concurrentie, en aantasting van het gelijkheidsprincipe.

Bovendien is dit in strijd met de uitspraken van ILT en minister Van Nieuwenhuizen zelf dat men vooral risicogestuurd zal controleren en handhaven.

Conclusie: Hier is sprake van een perverse prikkel. Meer controles is meer controleurs en meer budget voor ILT voor iets wat maatschappelijk irrelevant is, want bewezen een veilige sector.

Namens bestuur en denktank van de ASV,
Sunniva Fluitsma

 

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Begrijp dat overleg met IL&T m.a.w. een huishoudelijke mededeling is.Staat binnen een staat ,leuker kunnen deze ambtenaren het niet maken.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -