Overslag North Sea Port lager door corona, Brexit en oliecrisis

0
(illustratie North Sea Port)

In 2020 is in de havens van North Sea Port 63,5 miljoen ton overgeslagen. Dat is 11,2 procent minder dan in 2019. “De coronacrisis, Brexit en de oliecrisis laten zich duidelijk voelen”, aldus de Nederlands-Vlaamse havenbeheerder. De overslag van containers groeide wel.

De binnenvaart gaf 6,3 procent prijs ten opzichte van 2019. In 2020 kwam en ging er 54,8 miljoen ton over water. 44 procent daarvan was import en 56 export.

Gent, Vlissingen en Terneuzen boekten via zeevaart 8 miljoen ton minder dan een jaar eerder. Van deze maritieme goederenoverslag was 70,5 procent import en 29,5 procent export.

Het havengebied van North Sea Port kende de laatste tien jaar een gestage groei, met 2017, 2018 en 2019 als drie recordjaren op rij. Met 63,5 miljoen ton overslag kwam North Sea Port in 2020 uit op het niveau van 2016/2017. De terugval met 11,2 procent is kleiner dan bij de vorige crisis: in 2009 daalde de overslag bijna met 20 procent als gevolg van de financiële crisis.

Droge bulk

Meer dan de helft van de goederenoverslag die North Sea Port boekt via zeevaart is droge bulk. Die nam met 6 procent af en kwam uit op 32,5 miljoen ton. Droge bulk houdt zich zodoende nog redelijk staande na twee jaren met stijgingen van 10 procent.

De afname doet zich voornamelijk voor bij de vaste brandstoffen (petcokes, steenkool en antraciet) en ijzererts. Een lichtpunt is de bescheiden toename bij de overslag van hoogoven- en ijzerslakken, kalksteen, schroot en houtpellets en houtafval.

Containers

De overslag van containers bleef groeien. Na de verdubbeling reeds in volume in de jaren 2018 en 2019 kwam er nu 4,3 bij. In totaal was het 2,7 miljoen ton. In 2020 werden meer containers richting Groot-Brittannië verscheept en er wordt bovendien een vijfde meer bananen in containers vervoerd.

Vloeibare bulk is met 16,2 miljoen ton goed voor een kwart van de goederenoverslag in de havens van North Sea Port. In 2020 was de min 19,3 procent. Die is volledig toe te schrijven aan petroleumproducten: nafta, naftaroducten, gas-en dieselolie en biodiesel.

Minder auto’s

Stukgoed kwam uit op 9,3 miljoen ton. Dat was een afname van 15 procent. De helft daarvan kwam door minder cellulose, maar er is ook een daling van plaatstaal en enkele goederensoorten uit de bouwsector, zoals bakstenen.

Het rorovervoer daalde met 16,8 procent tot 2,7 miljoen ton. Dit is voornamelijk door een lagere productie en uitvoer van auto’s en een tijdelijke sluiting van een autofabriek tijdens de eerste lockdown, plus een invoerbeperking richting het Verenigd Koninkrijk. Eind 2020 zit het vervoer van auto’s naar het Verenigd Koninkrijk opnieuw op schema, aldus North Sea Port.

Het Verenigd Koninkrijk is qua volume de op één na belangrijkste handelspartner. Rusland blijft nummer 1. Daarna volgen de Verenigde Staten, Canada en Brazilië.

Positiever 2021

North Sea Port kijkt uit naar een positiever 2021, met tegen het einde van het jaar een halvering van het verlies mits er geen zware derde lockdown komt. In de loop van 2022 verwacht de havenbeheerder een volledig herstel richting 71,5 miljoen ton, het niveau van 2019.

“De veerkracht van en het herstel bij bedrijven in sectoren zoals automotive, droge en vloeibare bulk, staal en transport kunnen daartoe bijdragen. Bovendien zal een aantal reeds aangekondigde investeringen resultaten boeken in overslagcijfers en werkgelegenheid.” Ook ziet North Sea Port in 2021 heel wat nieuwe gronduitgiftes en nieuwe investeerders tegemoet.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.