In de rubriek Voortouw belichten we elke keer een licentiehouder van het Blue Road-beeldmerk. Deze editie: Johnny Schapers, mede-eigenaar van het containerschip Fixut Maris.
De Fixut Maris is een containerschip van 135 bij 11,40 meter, eigendom van Piet en Nelly Schapers, hun zoon Johnny en diens echtgenote Clarissa. Daarmee worden containers vervoerd, voornamelijk tussen Rotterdam en Antwerpen en binnen de havens. De familie is al ‘minstens 17 jaar’ sponsor van het BVB. Ze gebruiken het beeldmerk van The Blue Road enthousiast, maar Johnny vindt dat er nog wel een tandje extra kan worden geschakeld met de promotie van de sector.
Johnny Schapers. (foto’s Fixut Maris)
Er zijn te weinig mensen sponsor van het BVB?
“Dat zeker, maar ik vind dat wij zelf ook wel wat meer zouden kunnen doen dan alleen kwartjessponsor zijn van het BVB. De sector moet meer geld uitgeven aan reclame voor de sector, zodat we goede mensen neer kunnen zetten. Maar je moet niet te kortzichtig zijn daarin en niet denken dat voor elke euro die je er nu aan besteedt, je er morgen twee terugkrijgt. Zo werkt het niet.”
Aan wat voor acties denk je dan?
“Het gaat op de eerste plaats om het verwerven van lading, maar daarvoor moet de binnenvaart veel meer bekendheid krijgen, bijvoorbeeld door spotjes op televisie. Wij krijgen nog steeds regelmatig te horen dat mensen zich afvragen of je aan boord ook kan koken. Ja, zeggen we dan, en we hebben ook een wc. De beroepsgroep moet zich beter verkopen en daar is geld voor nodig. Dat kunnen we niet zelf doen. En er is geld nodig van iedereen, ook van de mensen die nu nog nergens aan bijdragen en geen lid of sponsor zijn van organisaties of het BVB.”
Het Blue Road-logo op de den van de Fixut Maris.
Maar je doet zelf wel al veel. Onder andere door het logo van The Blue Road te gebruiken.
“We hebben het op de den van het schip staan, gebruiken het op ons briefpapier en ondertekenen onze e-mails ermee. Het is echt belangrijk dat het beeldmerk van de branche wordt verspreid en dat iedereen dat ook leert kennen. Als alle ondernemers in de binnenvaart het beeldmerk onder de e-mail zet, aanklikbaar, zoals wij dat ook doen dat je direct naar de website van het BVB gaat, dan heb je al heel veel gedaan. Mensen die de mail ontvangen, klikken dat toch even aan omdat ze nieuwsgierig zijn. Dan blijft er altijd iets hangen.”
Kan de binnenvaart zelf nog verbeteren om de sector te promoten? Bijvoorbeeld klantvriendelijker te worden?
“Voor de klant zijn we vriendelijk genoeg. Goedkoper kan bijna niet. Daar hoeven we niet veel aan te doen. Je moet gewoon zorgen dat er één schaap over de dam gaat, dan volgen er vanzelf meer.”