Perfect dat het advies van de Werkgroep De Korte openbaar is gemaakt. Je wilt draagvlak voor de nieuwe organisatie, dan moet je niet geheimzinnig doen over hoe die club eruit gaat zien. De besturen van de Binnenvaart Branche Unie (v/h Kantoor Binnenvaart), het CBRB en Koninklijke Schuttevaer mogen zich nu het hoofd breken over hoe die club eruit gaat zien en ondanks al hun bedenkingen – oprecht of niet – zullen ze hun leden positief adviseren. Het is namelijk onvermijdelijk.
Waarom eigenlijk? Elke club heeft z’n wortels diep in de geschiedenis van de binnenvaart, ontstaan in een wereld die in vrijwel niets meer lijkt op de onze. Een wereld zonder razendsnelle communicatiemiddelen, zonder containers, zonder Betuwelijn en waarin het woord logistiek stond voor het zo goed mogelijk bevoorraden van kanonnenvlees.
Die tijd is voorbij, die wereld bestaat niet meer. Dat is niet goed of slecht, het is gewoon zo. In die oude wereld was het (misschien) belangrijk je als groep binnen de binnenvaart te onderscheiden, in 2012 kun je dat beter achterwege laten en zelfverzekerd naar buiten de binnenvaart treden. Daarom is die nieuwe club onvermijdelijk.
Nou is het grootste deel van de binnenvaart niet aangesloten bij één van de oude clubs. Dat is niet goed of slecht, het is gewoon zo. Toch zijn het weer die clubs – BBU, CBRB en KS – die gaan bepalen hoe die nieuwe club eruit gaat zien. Je zou kunnen zeggen: dan blijft alles bij het oude.
Dat mag niet gebeuren. Arie Kraaijeveld leidt de hele operatie en hij wil niet alleen van de leden en bestuursleden van KS, BBU en CBRB horen wat die nieuwe club moet gaan doen, hij wil dat ook van de individuele schipper horen die nog niet is aangesloten bij één van die clubs. Het liefst persoonlijk. Arie is onafhankelijk, zweeft boven de partijen maar hij is verrassend toegankelijk. Sterker nog, als je mij een mailtje stuurt, dan regel ik dat je met hem om de tafel kan om hem persoonlijk te vertellen hoe je dat ziet.
Ik weet dat er meer moed voor nodig is dan voor anoniem commentaar leveren op internet, maar ik ga ervan uit dat de lezers van deze krant daar hun hand niet voor om draaien. Kom maar op: [email protected] of stuur het mij: [email protected]. Naam, schip, telefoonnummer. (Een briefje mag ook, we zijn hier niet vies van papier).
Even voor de goede orde: ik weet dat het eind maart is, maar wij doen bij deze krant niet aan 1 april-grappen. Arie heeft me toegezegd dat hij met elke schipper-ondernemer om de tafel wil.
Het wordt tijd dat iedereen in de binnenvaart beseft dat dit iedereen in de binnenvaart aangaat. Dus even niet overlaten aan de buurman die wel lid is van een bond. Ik weet dat ik vorige week op www.binnenvaartkrant.com heb geschreven dat er geen draagvlak is voor die nieuwe organisatie omdat schippers nu eenmaal graag achteroverleunen in hun stuurstoel, maar wat een kick zou het zijn een keer ongelijk te krijgen.