Blikvanger bij Beatrixsluizen

0
(foto's Rijkswaterstaat)

De Prinses Beatrixsluizen hebben sinds kort een blikvanger. In opdracht van Rijkswaterstaat heeft aanneemcombinatie Sas van Vreeswijk de inmiddels vervangen aandrijflijn van de sluis op het complex geplaatst. Bezoekers kunnen zo de originele machinerie bezichtigen.

Na de ingebruikname van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluizen zijn de twee historische sluiskolken uit 1938 gerenoveerd. Boven in de heftorens zijn daarbij veel originele onderdelen vervangen, zoals de aandrijflijnen van de hefdeuren. Eén daarvan is bewaard en vanaf nu buiten tentoongesteld.

Revolutionair ontwerp

Van de ruim tachtig jaar oude aandrijflijn is de werking al die jaren hetzelfde gebleven. Er is relatief weinig elektriciteit voor de aandrijving nodig. Het energie-efficiënte ontwerp van voormalig Rijkswaterstaat-ingenieur Josephus Jitta laat de zwaartekracht veruit het meeste werk doen. Dat ontwerp was destijds revolutionair. Het mechanisme was toen al duurzaam en dat is het nu nog steeds.

Een originele motor, rem, handaandrijving, tandwielkast, kabeltrommel en omloopwiel van een aandrijflijn zijn vorig jaar bij de renovatie opgeslagen en geschikt gemaakt om in weer en wind buiten te staan. Ze hebben nu een permanente plek gekregen bij de picknickplaatsen bij het buitenhoofd van kolk 1.

Het is zwaar materiaal en staat daarom op een fundering van beton. Een informatiebord legt de werking uit aan geïnteresseerde bezoekers.

Zonnepanelen

Aan de andere kant van het sluiscomplex is de aanleg van de zonnepanelen voltooid. Die wekken zoveel energie op dat het gehele sluiscomplex nu energieneutraal is.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.