In de Amsterdamse haven was in 2020 voor het eerst sinds lange tijd sprake van een daling in de overslag. Na de recordoverslag van 86,9 miljoen ton in 2019, kwam de hoofdstad nu uit op 74,3 miljoen ton. Dat is 14 procent minder.
Dat schrijft Port of Amsterdam niet alleen toe aan de coronacrisis, de invloed van de energietransitie is nog groter. Die zorgde voor een grote afname van de kolenoverslag: de helft is weggevallen.
De totale overslag voor de Noordzeekanaalhavens (Beverwijk, IJmuiden, Zaanstad en Amsterdam) kwam uit op circa 91 miljoen ton. Dat was in 2019 nog 105 miljoen ton.
In IJmuiden daalde de overslag met 4 procent tot 16 miljoen ton. Beverwijk zag de overslag dalen van 648.000 naar 472.000 ton. Zaanstad kende daarentegen een lichte stijging: van 180.000 naar 194.000 ton.
Minder kolen
De energietransitie had in het voorbije coronajaar een grote weerslag op de overslag van kolen. In 2020 daalde die in de Amsterdamse haven met 52 procent tot 7,5 miljoen ton. In 2019 bedroeg de overslag van kolen nog 15,6 miljoen ton.
Directe oorzaken van deze forse daling waren de sluiting van de Hemwegcentrale in december 2019, het feit dat er meer duurzame energiebronnen voor handen waren en dat de gasprijs vorig jaar laag was, waardoor kolen verhoudingsgewijs duurder waren.
Corona-impact
Vanaf half maart stokte de mobiliteit. Hierdoor was er wereldwijd minder vraag naar transportbrandstoffen. De overslag van natte bulk (grotendeels geraffineerde olieproducten zoals benzine en diesel) daalde in 2020 met 7 procent naar 46,6 miljoen ton (was 50 miljoen ton in 2019). Verder daalden ook containerlading (13 procent) en roro (23 procent).
Er was één ladingsoort waar het volume steeg: bouwproducten. Die kwam uit op bijna 8 miljoen ton.
In 2020 heeft Amsterdam geen enkel zeecruiseschip kunnen verwelkomen. In 2019 waren dat er 117. In de zomermaanden heeft de Amsterdamse haven nog wel een aantal riviercruiseschepen ontvangen. Toen de maatregelen tijdelijk versoepeld waren, deden er 195 de hoofdstad aan. Heel wat minder dan de 2.282 in 2019.
Vitaal en cruciaal
“De haven en haar klanten zijn hard geraakt door corona en tegelijkertijd zien wij dat de energietransitie zichtbaar wordt door de forse afname van de kolenoverslag”, constateert Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam. “Ik ben trots hoe de haven en de bedrijven zijn blijven doorwerken en daarmee hebben bewezen hoe vitaal en cruciaal de haven is.”
“Met het zicht op een vaccin hoop ik op herstel in de loop van 2021. Hoewel de ontwikkelingen in de overslag door corona op dit moment lastig zijn te voorspellen, zijn wij 1 januari begonnen met onze nieuwe 4-jarige strategie. Die staat in het teken van het versnellen van de energietransitie door te investeren in energie-infrastructuur en digitalisering om een toekomstbestendige haven te zijn.”