Na een goed verlopen proefvaart nam de voltallige bemanning van de Blankenrode in Willemstad definitief bezit van ‘haar’ nieuwe schip. Tien weken daarvoor was het casco bij De Gerlien – van Tiem voor de afbouw aangekomen. In opdracht van Fluvia heeft Eric Gret in samenwerking met de complete ploeg van De Gerlien in de recordtijd van tien weken een nieuwe bunkertanker afgebouwd.
Met mooie lijnen en in het voor Fluvia kenmerkende geel op blauw geschilderd ligt langs de noordkant van de sluizen bij Willemstad een nieuwe bunkertanker. In het logboek staat de aantekening dat het schip vandaag is goedgekeurd en dat het aan de eerste reis is begonnen. Andreas Halm, projectmanager van Fluvia Tankrode uit Hamburg, is tevreden. Dat is de bemanning eveneens; die stapte als gezamenlijke ploeg over van het vorige naar het nieuwe schip. Ze zijn het zonder problemen eens geworden over de inrichting en verdeling van de vertrekken.
De maten van de Blankenrode zijn 99,90 x 9,50 meter. Het schip heeft een tonnenmaat van 1900. (foto’s Hans Heiligers)
Total
Het ontwerp van het casco is van Roggekamp Consultancy uit Sliedrecht, dat het schip voor Intertank heeft uitgetekend. Het casco van de Blankenrode is onder klasse van Bureau Veritas gebouwd op de werf van ATG in Giurgiu (Roemenië). De Blankenrode is door Fluvia in de vaart gebracht als ‘vervangende tonnage’. Met zijn ‘loodsvrije’ maatvoering van bijna 100 meter heeft het schip een goede toegankelijkheid tot de kanalen en sluizen voor reizen naar Brunsbüttel en Hamburg.
Vandaar dat er binnen de relatiekring van Fluvia Tankrode nog steeds voldoende belangstelling is voor dit scheepstype. De Blankenrode gaat in vaste charter varen voor Total. De maten van het schip zijn 99,90 x 9,50 meter; het heeft een tonnenmaat van 1900. De zes tanks hebben ieder een inhoud van 350 m3.
In samenhang met een doordacht dubbel leidingsysteem en de mogelijkheid tot rondpompen en blenden is de Blankenrode beslist berekend op zijn taak. En om het rijtje van de capaciteiten te sluiten: de laad- en loscapaciteit bedraagt 650 m3 per uur. Bornemann heeft de pompen geleverd. De hoofdmotor is een Caterpillar C3508DiTa van 1065 pk bij 1600 omwentelingen. De boegschroefinstallatie is uit eigen huis van De Gerlien – Van Tiem. Er zijn aan boord drie generatorsets van het merk John Deere. De bunkergiek komt van Lagendijk uit Wemeldinge en de ketelinstallatie van Heatmaster.
ProGret
Eric Gret is na zijn opleiding aan de machinistenschool in Rotterdam naar zee gegaan. Hij monsterde daarvoor aan bij Van Ommeren. Uiteindelijk vele jaren later stapte hij aan wal en werd hij technisch manager bij Vopak. Sinds vier jaar heeft hij zijn eigen onderneming: ProGret. Het is een nautisch-technisch adviesbureau. Met veel succes verzorgt hij project- en interim-management, regelt hij de inkoop en geeft hij advies voor onderhoudsvraagstukken.
Eric onderhoudt goede contacten met Fluvia Tankrode. Ditmaal heeft de rederij gekozen voor nieuwbouw als vervanging. Dat doet ze niet altijd. In het verleden heeft Gret meerdere opdrachten voor Fluvia uitgevoerd. Daarbij had hij bij Gelria in Nijmegen de regie over een door ProGret bedachte (en gepatenteerde) wijze van een snelle verbouwing van enkelwandig naar dubbelwandig. Als eerste geschiedde dat bij Fluvia’s Piz Cambrena, later bij de Piz Julier.
Bedrijfsleider Willy Rikkers van Gelria spreekt nog steeds op gedreven wijze over het succes van die verbouwingen en het enthousiasme van zijn mensen die er aan hebben gewerkt. Na de eerste ervaring is de verbouwtijd met twee weken teruggebracht naar tien weken. Ook nu is zijn ploeg met een zelfde verbouwing bezig waarbij de routine steeds verder toeneemt.
Tien weken
In het door Willemsen betimmerde stuurhuis van Alubouw vertelt Gret dat hij ook het verbouwingsproject heeft gerealiseerd van een duwbak voor gastransport. De bak gaat nu dienst doen als spijsolie-duwbak. Daarnaast (ver)bouwde hij dit jaar voor Fluvia Tankrode bij Hoebee in Dordrecht het mts Bevenrode. Het bestaande achterschip bleef behouden en werd gekoppeld aan een nieuw midden-/voorschip dat in China is gebouwd. Fluvia toont hiermee aan dat er niet automatisch aan nieuwbouw hoeft te worden gedacht.
De rederij realiseert daarmee op inventieve wijze en met minder middelen de geplande vernieuwing van haar vloot. Tegelijkertijd bewijst Fluvia Tankrode dat er ook met ‘beperkte investeringen’ mogelijkheden zijn om langlopende contracten te behouden of te vernieuwen door een ouder schip op de juiste wijze te verbouwen. Uiteraard moet tevoren wel overeenstemming worden bereikt over de voorwaarden waaronder de opdrachtgevers goedkeuring willen verlenen aan de verbouwing.
Het casco van de Blankenrode kwam 20 april aan bij De Gerlien – Van Tiem. Tien weken later vond de proefvaart plaats voor de IVW. Een mooi record. Het schip werd 29 augustus in Hamburg Überseebrücke gedoopt door mevrouw Giersberg, de echtgenote van de lokale Total-directeur.
(Hans Heiligers)