Ook de tweede inschrijving voor een scheepsfonds van de combinatie Anker Verzekert en VNC Zeevaert, voor het mts Kruiskade, is ruim overtekend en is daarmee zeer succesvol verlopen. Vorig jaar was dit eveneens het geval bij de emissie voor het mts Rhody.
De royale belangstelling voor de bouw van de dubbelwandige chemicaliëntanker Kruiskade weerspiegelt het vertrouwen dat de markt heeft in de proposities van beide ondernemingen. VNC Zeevaert realiseert hiermee zijn elfde project. Voor Bert Posthumus, directeur van maritiem verzekeraar Anker Verzekert, betekent het zijn tweede geslaagde betrokkenheid bij een scheepsfonds binnen een jaar.
Het stuurhuis werd gebouwd door EBR en betimmerd door Willemsen, die voor de lessenaar notenhout gebruikte. (foto’s Hans Heiligers)
De totale nieuwbouwtransactie behelst een bedrag van € 6,1 miljoen. Directeur Jeroen Modder van VNC Zeevaert licht toe dat hij de andere fondsen hoofdzakelijk heeft uitgezet in de shortsea en de grote vaart. Zonder uitzondering doet hij de emissies altijd in nauwe samenwerking met zijn bankier en de accountants en fiscalisten van Deloitte. Het geheel staat onder notarieel toezicht.
De inkt onder de handtekeningen van het contract met TeamCo voor de bouw van de Kruiskade was nauwelijks opgedroogd toen de crisis uitbrak. Tijdens ons gesprek geeft Modder toe dat er betere tijden bestaan om voor een financiering bij de bank aan te kloppen.
Nieuwbouwkrediet
Om te laten zien dat het ernst was met het project werd binnen enkele dagen vanuit de eigen relatiekring de benodigde 10 procent aanbetaling geregeld voor de eerste termijn aan de werf. Dat maakte de weg vrij voor een gesprek met de bank. Die vond aan tafel tegenover zich
het niet te stuiten enthousiasme van Jeroen Modder en zijn compagnon Harrie van Ham van VNC Zeevaert. In het gesprek met de bankier presenteerden ze op overtuigende wijze het door de accountant gecontroleerde businessplan, dat met gunstige rendementsprognoses werd onderbouwd binnen de toegestane fiscale mogelijkheden.
Doorslaggevend was het concept van een bareboat charter voor de duur van vijf jaar met Mariliq uit Gent. In die overeenkomst is ondermeer aangetekend dat Maaskade Bevrachters gedurende die periode binnen zijn ISO-certificering de regie voert over een gekwalificeerde bemanning. Mariliq kan met de Kruiskade opnieuw een gloednieuw en breed inzetbaar schip aan zijn vloot toevoegen dat aan alle ADNR-eisen voldoet.
Het geheel maakte op de bankier een overtuigende indruk en resulteerde in een sluitende match voor het nieuwbouwkrediet, dat gezamenlijk door de bank en particuliere investeerders wordt verstrekt. Daarmee is bewezen dat er ook in crisistijd altijd ruimte is voor een goed onderbouwd plan, in dit geval met een korte looptijd en ruim rendement. Het contract loopt vijf jaar, waarna nog een slotuitkering plaatsvindt door de reglementaire verkoop van het schip.
Maaskade Bevrachters
Na het gesprek met de investeerders is het de hoogste tijd om bij TeamCo in Heusden met eigen ogen de Kruiskade te gaan bewonderen. Mariliq heeft het management en de bemanning van de Kruiskade voor vijf jaar opgedragen aan Maaskade Bevrachters. Toen begin mei het casco op de werf arriveerde heeft Vincent van de Berg op verzoek van Piet Wassenaar van Maaskade Bevrachters zijn schipperspet tijdelijk verwisseld voor die van projectmanager. En dat heeft hij geweten. Van de Berg houdt van kwaliteit en neemt geen genoegen met minder.
Gelukkig verstaat hij ook de kunst dat hij op ontspannen en spontane wijze kan omgaan met een ieder die aan boord werkt. Op die manier bereikt hij altijd zijn doel. Zo nodig plande hij wat tijd voor afstemming of overleg met de werf en de onderaannemers. Daarmee bereikte hij dat iedereen met plezier aan boord heeft gewerkt en het resultaat daarvan zie je overal terug. Vincent weet zelf ook van aanpakken en heeft maandenlang geschuurd en geschilderd en dat zie je al bij het aan boord gaan.
De Kruiskade mag gezien worden. Het schilderwerk glimt: verder zul je aan boord weinig glans en glamour tegenkomen. “Het is vooral een praktisch goed uitgerust schip zonder bla bla waarop je ontspannen werkt en je diensten verleent”, zegt Van de Berg.
Lekleidingen
Het casco is onder Lloyds-survey gebouwd in Polen naar een ontwerp van VeKa. Op de Poolse werf werd meteen de coating aangebracht en werd het VeKa-dekleidingsysteem opgebouwd. Het schip meet 3205 ton en heeft een maatvoering van 110 x 11.25 x 3.76 meter. De tien tanks hebben een inhoud van 380 m3 per stuk. De capaciteit van de Marflex-deepwellpompen bedraagt in totaal 1.000 m3 per uur. Het schip is uitgevoerd met een dubbel leidingsysteem zodat de tanks naar keuze kunnen worden gecombineerd of gesepareerd. De spiralen van de ladingtanks kunnen via stoomslangen van buitenaf worden verwarmd.
De voortstuwing wordt gewaarborgd met een door Koedood geleverde 16 cilinder Mitsubishi S16R van 1700 pk bij 1600 toeren. In de machinekamer vinden we overal lekleidingen en lekbakjes die rechtstreeks zijn aangesloten op de vuilolietank. Het stuurhuis werd gebouwd door EBR en betimmerd door Willemsen, die voor de lessenaar notenhout gebruikte. Het geheel is overzichtelijk ingedeeld met een ruime hoekbank.
In de woning zien we het geslaagde vervolg van het timmerwerk van Willemsen. Van de schipper verdienen ze een groot compliment, hij is zeer tevreden met wat er in zeven weken tijd is opgebouwd. Tijdens de open dag bij de Werf in Heusden was er alle gelegenheid om daar met een glas in de hand nog eens over na te praten.
(Hans Heiligers)