Het tweede kwartaal van 2019 heeft de Nederlandse binnenvaart 98,4 miljoen ton vervoerd. Dat was 3 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. “Dat is vermoedelijk een nieuw record, of in elk geval het hoogste niveau in jaren”, schrijft ABN AMRO in het op 9 augustus verschenen rapport ‘De Stand van Transport augustus 2019’. De CBS-cijfers per kwartaal gaan niet verder terug dan 2010.
“Het gaat goed in de binnenvaart”, constateert ABN AMRO. “Geholpen door goede prijzen, als gevolg van lange periodes met laag water, is de omzet sinds 2017 flink gestegen.”
De lage waterstanden op de Rijn in 2018 waren, zoals bekend van grote invloed: dalende ladingvolumes en toenemende omzetten. ABN AMRO schrijft: “Door het lage waterpeil konden binnenvaartschepen veel minder lading meenemen. Dat leidde tot een groot gebrek aan capaciteit. In het derde en vierde kwartaal stegen de prijzen daardoor spectaculair.”
Op peil
In het eerste kwartaal van 2019 zijn de tarieven weer wat gedaald, maar nog altijd bleven de tarieven hoog, zeker in de tankvaart. “Het vervoerde ladinggewicht is na een flinke dip in de tweede helft van 2018 inmiddels weer op peil.”
Ondernemers in de binnenvaart waren afgelopen mei per saldo wel pessimistisch over de omzet en prijzen in de komende drie maanden, schrijft ABN AMRO. “Dit pessimisme kan mogelijk worden verklaard door de krimp van de industriële productie in het tweede kwartaal en de afvlakkende economische groei. Daarnaast hebben ondernemers de aanhoudend lage waterstanden in de tweede helft van vorig jaar nog in het achterhoofd. Die zorgden voor hogere tarieven, maar kunnen in het ergste geval ook leiden tot lagere omzet.”
Handelsoorlog
De belangrijkste conclusie voor de totale transportsector is volgens de bankeconomen dat het tekort aan arbeidskrachten in de sector lijkt af te nemen. Het aantal dat de krapte op de arbeidsmarkt als belemmering voor groei ervaart, daalt sinds november 2018. Tussen november 2018 en maart 2019 kwamen er slechts duizend banen bij.
De meeste transportbranches lieten “een aardige omzetgroei” zien, aldus ABN AMRO. De aantrekkende inflatie en stijgende loonkosten doen die groei grotendeels teniet.
“Het ondernemersvertrouwen is licht positief, maar de wisselende scores sinds eind 2018 laten zien dat onzekerheid de boventoon voert.” Dat komt waarschijnlijk door de toenemende onzekerheid in de wereld en de gevolgen voor de handel. De Brexit en de handelsoorlog tussen de VS en China zijn de belangrijkste oorzaken daarvan.
Er is sowieso sprake van een afvlakkende groei van de Nederlandse economie. De Duitse en Nederlandse industrie laten volgens ABN AMRO slechte cijfers zien. Dat heeft ook gevolgen voor de transportsector.
Zou wel een keer mee willen varen