Binnenvaartschepen hebben in 2024 ruim 332 miljoen ton lading over de Nederlandse binnenwaterenvervoerd. Dat maakte het CBS maandag 12 mei bekend. Het was 1,5 procent meer dan een jaar eerder.
Vooral het vervoer van containers en van natte bulkgoederen nam toe. Zoals verwacht nam het transport van steenkool af.
Uit de nieuwste cijfers van het CBS blijkt dat het vervoer van natte bulkgoederen over de Nederlandse vaarwegen in 2024 met 2,3 procent groeide. Het kwam uit op ruim 122 miljoen ton.
Chemische producten
De toename deed zich vooral voor bij chemische producten. In 2024 vervoerde de binnenvaart 50 miljoen ton aan chemische (natte bulk)producten. Dat is bijna een derde meer dan in 2015.
Deze toename komt volgens de rekenmeesters van het Centraal Bureau voor de Statistiek voor het grootste deel door het toegenomen vervoer van biodiesel. Het vervoerd gewicht van geraffineerde aardolieproducten bleef de afgelopen tien jaar vrij stabiel.
Het vervoerd gewicht per container steeg met 3,4 procent. Het aantal containers (gemeten in TEU’s) viel nóg iets hoger uit: 3,6 procent. Er werden ongeveer evenveel droge bulkgoederen vervoerd als in 2023.
Er werden onder andere meer (kunst)meststoffen, hout(pellets) en granen vervoerd. Er werd 8 procent minder steenkool vervoerd dan in 2023. Dit komt doordat de vraag naar energiekolen voor stroomproductie lager is, door de concurrentie van gas en van duurzame energiebronnen. In 2024 werd 18 miljoen ton kolen vervoerd. In 2015 was dat nog 31 miljoen ton. In totaal was de afnamen in die tien jaar 41 procent.
Meer import
In 2024 steeg de aanvoer van goederen vanuit het buitenland per binnenvaart naar 64 miljoen ton. Dat was 5,5 procent meer dan in 2023. Vooral het vervoerd gewicht van geraffineerde aardolieproducten (zoals benzine en diesel) en chemische producten lag hoger. Deze goederensoorten kwamen voor het grootste deel uit België.
Het binnenlands vervoer nam met 1,7 procent toe tot ruim 112 miljoen ton. Dit was vooral te danken aan het vervoer van containers. Hier steeg het gewicht met 6,0 procent en het aantal containers met 6,2 procent. Het grootste deel van het vervoerde gewicht binnen Nederland bestond verder uit metaalertsen en andere delfstoffen (zoals zand en grind) en geraffineerde aardolieproducten.
In de min eindigde de afvoer van goederen uit Nederland naar het buitenland. Dat zakte naar ruim 112 miljoen ton. Dit kwam voornamelijk doordat er minder kolen naar Duitsland gingen.
De doorvoer van goederen door Nederland nam toe naar ruim 43 miljoen ton: een stijging van 0,9 procent.