De Bilgenentölungsgesellschaft (BEG) uit Duisburg heeft een state-of-the-art bilgeboot in gebruik genomen. De Bilgenentöler 10 heeft een innovatieve reinigingsinstallatie voor bilgewater en draagt er zo aan bij dat de binnenvaart nog schoner wordt.
BEG, een onderdeel van de Rhenus-groep, verzorgt de inzameling en verwijdering van olie- en vethoudend scheepsafval en afvalwater, waaronder bilgewater, afvalolie en -vet en oude filters.
In Regensburg was de Bilgenentöler 1, die ook wordt ingezet tussen Passau en Bamberg, aan vervanging toe. RensenDriessen Shipbuilding kreeg vorig jaar de opdracht het casco voor een nieuwe bilgeboot te leveren.
Reinigingsinstallatie
Het werd na een bouwtijd van zes maanden vanuit Orsova naar Nederland gebracht voor de afbouw bij Dolderman in Dordrecht.
“Wij hebben in 2015 via Dolderman het casco mogen leveren voor het motorduwschip Rhenus-Duisburg”, vertelt Wim Driessen. “De samenwerking met de opdrachtgever is destijds in goede harmonie verlopen. Fijn dat we ook het casco voor deze nieuwe bilgeboot hebben mogen leveren.”
De dubbelwandige Bilgenentöler 10 is 39,70 meter lang en 7,33 meter breed. De diepgang bedraagt 2,20 meter. Het vaartuig is geclassificeerd door Lloyd’s Register. De zes laadtanks hebben een totaal volume van 171 m3. De maximale tonnage is 214 ton.
“Ondanks zijn beperkte afmetingen heeft dit schip veel meer technologie aan boord dan een 110-meter-schip”, zegt Dirk Jan Bezemer van Dolderman. “Daaronder een zeer innovatieve installatie voor het reinigen van bilgewater. Dit mengsel uit olie en water wordt normaliter in zijn
geheel afgevoerd.”
“De Bilgenentöler 10 zuigt het uit de machinekamer naar een aparte roestvaststalen tank. Vervolgens wordt het bilgewater door een installatie geleid die het olie en water van elkaar scheidt. De olie wordt in een tank gepompt en het water verder gereinigd.” Een bijdrage aan de circulaire economie.
Energieverbruik
In het ontwerp van het schip en de technische installaties is rekening gehouden met het vaargebied, de totale energiebehoefte, de benodigde flexibiliteit, arbeidsveiligheid en bescherming van de gezondheid.
De Bilgenentöler 10 wordt dieselelektrisch aangedreven. Voor de bergvaart op de Donau staan twee e-motoren van elk 178 kW ter beschikking die de scheepsschroef aandrijven. Voor de dalvaart en de vaart op het Main-Donau-kanaal volstaat één e-motor.
Twee motordieselaggregaten voorzien de hoofdaandrijving en de boordinstallaties van stroom. Ze zijn ondergebracht in de machinekamer om geluidsoverlast op het achterschip te vermijden. Daar bevindt zich immers de woning van de bemanning, die een directe toegang heeft tot de stuurhut.
Schoon milieu
De voor de B-vaart toegelaten nieuwbouw is zeer wendbaar en gebruiksvriendelijk voor de bemanningsleden. Zo kunnen alle pompen ook vanuit de stuurhut worden bediend. De krachtige pompen zorgen ervoor dat restolie en bilgewater snel worden overgepompt.
De afgelopen maanden is de Bilgenentöler 10 in Duisburg door en door getest om zeker te zijn dat alles perfect functioneert en de bemanning vertrouwd is met de nieuwe installatie.
Bij BEG is men trots op het nieuwe schip: “Met deskundige bemanningsleden en de allernieuwste technologie verwijderen we op milieuvriendelijke wijze bilgewater, restolie en vet- en oliehoudend scheepsafval én beschermen we de oevers en rivieren tegen vervuiling. Een flinke stap in ons streven om de milieubelasting verder terug te dringen.”