Belgische binnenvaart hoopt op snelle regeringsformatie

0

De uitslag van de federale verkiezingen in België wekt in binnenvaartkringen de hoop dat de sector snel om de tafel zal zitten met de nieuwe regering.

Met 27 zetels in de Kamer werd de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) van Bart De Wever zondag 13 juni de grootste partij van België. De kaart van Vlaanderen kleurde zienderogen geel, zelfs in traditionele CD&V-bolwerken. Aan Franstalige zijde kwam de PS van Elio Di Rupo als winnaar uit de bus.

♦ Lees ook ‘N-VA wil communautaire problemen binnenvaart aanpakken’

Hoewel het nog afwachten is hoe de nieuwe regering er zal uitzien en wie de mensen zijn die het uiteindelijk moeten gaan doen, zit er voor de binnenvaart alvast een positieve kant aan deze verkiezingsuitslag. “De kiezer heeft voor duidelijkheid gezorgd”, stelt Karel Verberght van VBR. “Nu er in beide landsdelen één grote partij is, zullen de zaken hopelijk niet meer stilvallen en komt er naar verwachting snel een nieuwe regering. Des te rapper zit ook de binnenvaart weer aan de tafel in Brussel. De overwinning van de PS in Wallonië heeft als voordeel dat Wallonië een wat socialere politiek zal krijgen. Daarmee staan we als binnenvaart sterker als we problemen hebben.”

Kostprijswet
De Belgische binnenvaartsector hoopt dat er onder de nieuwe regering snel een wet van kracht wordt die vervoer onder de kostprijs onmogelijk maakt. Die wet is al in de maak, het wetsvoorstel passeerde voor de val van de vorige regering de Kamer en de Raad van State, maar moet nog worden goedgekeurd in de Senaat. Verberght wijst erop dat ook het wegvervoer onder deze wet valt. “Als wegtransporten duurder worden, zal er wellicht lading naar de binnenvaart verschuiven. Maar deze wet is ook goed voor het wegvervoer zelf, dat kampt met een hoge schijnzelfstandigheid. Dat zou door deze wet aan banden worden gelegd.”

“Verkiezingsuitslag schept duidelijkheid”

In afwachting van de komst van een nieuwe regering raadt Verberght schippers die onder de kostprijs varen aan de factuur door te sturen naar het ITB of het kabinet van voormalig staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe. “Dan ligt er alvast een dossier klaar voor de nieuwe regering.” “Voor belastingen hoef je niet bang te zijn”, voegt hij er cynisch aan toe. “We werken toch met verlies.”

Crisis
Ondertussen heeft VBR de hoop laten varen dat de Belgische overheid de crisis in de binnenvaart nog zal aanmelden in Brussel. “De onderhandelingen op het kabinet Schouppe van de voorbije weken hebben laten zien dat de regering daar niet op uit is. Men wil de crisis niet aanmelden omdat de EU slechts beperkte mogelijkheden heeft, namelijk oud-voor-nieuw en slopen. Maar als je sloopt, sloop je ook de kleine schepen weg die hard nodig zijn en die niet zomaar even kunnen worden vervangen door nieuwbouw.” Samen met de Bond van Eigenschippers – die het idee om de crisis aan te melden nooit ondersteunde – wil VBR het nu over een andere boeg gooien. Het standpunt luidt: Nederland moet eerst zelf initiatieven ontwikkelen vooraleer het ‘zijn’ problemen op het Europese forum brengt. “Oud-voor-nieuw of een oplegregeling halen niets uit, zolang Nederland hefbomen blijft handhaven op financieel (waarborgregeling), economisch (geen aflossingen), sociaal en fiscaal (vrije afschrijvingen) vlak. Dat is dweilen met de kraan open. Al die maatregelen zorgen ervoor dat de binnenvaart elders kapot gaat.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.