- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Bedienregiem tijdelijke brug Zaanstad mag niet van Europa”

“Bedienregiem tijdelijke brug Zaanstad mag niet van Europa”

- Advertentie -

Delen

Als het bedienregiem voor de tijdelijke beweegbare autobrug in Zaanstad wordt ingevoerd, handelen de gemeente en provincie Noord-Holland in strijd met de Europese regelgeving. Dat stelt de ASV. “De Zaan is aangemerkt als een belangrijke Europese vaarweg in het Europese Transport Corridors Netwerk. Vaarwegbeheerders zijn verplicht deze vaarweg zoveel als mogelijk open te houden en een ‘good navigation status’ aan te bieden.”

De tijdelijke brug is nodig tijdens de vervanging van de Zaanbrug tussen Zaanstad en Wormerland. Die nadert het einde van zijn levensduur. Er komt een nieuwe brug met een grotere doorvaartbreedte en -hoogte. De bouw start komende zomer en is eind 2023 klaar.

Vanaf juni 2022 komt er op zo’n 200 meter van de Zaanbrug een tijdelijke brug met een doorvaarthoogte van 1,20 meter. De tijdelijke brug kan open voor de scheepvaart, maar dat zal, mede door invoering van spertijden, minder vaak gebeuren dan nu het geval is.

Binnenvaart benadeeld

Met het bedienregime voor de tijdelijke brug wordt de binnenvaart sterk benadeeld, aldus de ASV. Er wordt “alleen maar uitgegaan van de belangen van het wegverkeer. Dat staat zelfs letterlijk zo omschreven.”

De ASV had al eerder bij verantwoordelijk wethouder Slegers van Zaanstad en gedeputeerde Olthof van Noord-Holland geprotesteerd tegen de voorgenomen spitssluitingen. Op 7 februari was er daarom een overleg met de gemeente Zaanstad.

Wachttijden tot 180 minuten

Het plan is dat de brug van maandag tot en met vrijdag in de spits maximaal eens per halfuur opengaat voor de scheepvaart. De doorvaartijd is maximaal tien minuten en beroeps- en recreatievaart worden gelijkgesteld. De spertijden gelden tussen 07.00 en 09.00 uur en 16.00 en 18.00 uur. ’s Ochtends lopen de wachttijden voor de beroepsvaart op tot gemiddeld 90 minuten, waarschuwt de ASV, en ’s avonds kunnen ze zelfs oplopen tot 120 minuten, en bij grote drukte zelfs tot 180 minuten.

In gesprek

De ASV heeft steun gekregen in Provinciale Staten van Noord-Holland. Wim Hoogervorst van de SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur. Hij wil dat Gedeputeerde Staten in gesprek gaat met Zaanstad en schippersorganisaties om een oplossing te vinden die de negatieve gevolgen voorkomt.

“Het bedienregime van de tijdelijke brug bij Wormerveer kan een enorme schadepost opleveren voor de binnenvaartschippers”, aldus Hoogervorst. Hij wijst er ook op dat de vele stremmingen van de Zaan voor bedrijven die van vervoer over water afhankelijk zijn, zullen besluiten om lading over te hevelen naar de weg. “Hoe past dit in de ambities die de provincie Noord-Holland heeft met betrekking tot het bevorderen van de binnenvaart als vervoersmodaliteit?”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -