Antwerpen: containers trekken de kar bij herstel overslag

0
(foto Port of Antwerp)

Over de eerste negen maanden van 2020 is in Antwerpen 4,4 procent minder overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dankzij de containeroverslag, die sinds juli opnieuw aantrekt, beperkt de haven de schade door de coronacrisis.

Na het dieptepunt in mei en juni stijgt de containeroverslag weer in Antwerpen. In september werden voor het eerst sinds april weer meer dan 1 miljoen TEU behandeld. In het derde kwartaal trok vooral de containertrafiek op het Verre Oosten en binnen Europa aan.

Zodoende bleef de overslag op jaarbasis bijna gelijk aan die van 2019: -0,2 procent (in TEU’s gemeten). Het aantal geschrapte afvaarten daalt sinds augustus. Rederijen organiseren ook juist extra aanlopen buiten de gewone vaarschema’s om. Die compenseren grotendeels het effect van de blank sailings.

Geen recordjaar

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp licht toe: “De impact van het stilvallen van de globale supply chain door de coronacrisis blijft voelbaar. Ook de nakende Brexit zorgt voor onzekerheid op de markt.”

“Dankzij de opnieuw aantrekkende containertrafiek blijven de gevolgen voor de totale goederenoverslag in Antwerpen beperkt. Een recordjaar zoals de afgelopen zeven jaar zal 2020 zeker niet worden, maar dankzij onze veerkracht en de containeroverslag kunnen we de schade beperken.”

Breakbulk blijft achter

De mondiale handelsperikelen en de coronacrisis blijven een negatief effect hebben op goederenstromen in het conventioneel breakbulksegment. Vooral op staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment. Na enkele betere maanden in juni en juli, was er opnieuw een terugval vanaf augustus. Conventionele overslag van fruit groeide wel, maar deze volumes zijn eerder beperkt. Resultaat: een daling van de totale breakbulk overslag met 20,3 procent aan het eind van het derde kwartaal.

Ook de autosector blijft de gevolgen van de crisis voelen. Na stijgende volumes in juni en juli, werd in augustus opnieuw een daling genoteerd, een jaarlijks terugkerend fenomeen. In september was er geen uitgesproken herstel. De totale overslag van nieuwe voertuigen daalde met 30 procent en die van tweedehandse voertuigen met 23,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Droge bulk dik in de min

De overslag van droge bulk schommelt van maand tot maand. Kaoline en schroot houden stand, maar de overige productgroepen dalen, waaronder meststoffen (-4,5 procent), die het grootste aandeel van droge bulk volumes vertegenwoordigen. De kolenoverslag bedraagt minder dan de helft vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit resulteert in een daling van de droge bulkoverslag van 15,5 procent in tegenover dezelfde periode vorig jaar

Licht herstel voor vloeibare bulk

Vloeibare bulk daalde in totaal met 5,7 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2019. Bij de oliederivaten heeft zich vooral aan de afvoerzijde, die zwaar te lijden had onder de verminderde vraag door de coronacrisis en de sterk gedaalde olieprijs, een herstelbeweging ingezet. De aanvoerzijde hield altijd relatief goed stand. De afvoer van chemicaliën groeide met 2,8 procent, terwijl de aanvoer met 11,5 procent daalde, wat resulteerde in een totale daling van 7,3 procent.

Betalingstermijnen

Om de rederijen, binnenvaartoperators en concessionairs in de haven van Antwerpen te blijven ondersteunen in deze moeilijke tijd, besloot het Havenbedrijf in overleg met Alfaport Voka en MLSO, om een verder uitstel van betaling voor domeinconcessies en voor de zeevaart- en binnenvaartrechten toe te staan.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.