Port of Antwerp-Bruges heeft zes nieuwe sleepboten besteld bij Damen Shipyards. Het gaat om vijf diesel-aangedreven RSD Tugs 2513 uitgerust met het Damen Marine NOx Reduction System, en één elektrische RSD-E Tug 2513.
De bouw is al begonnen en de schepen zullen eind 2024 en begin 2025 worden opgeleverd, de RSD-E Tug 2513 als eerste. Met de eerste volledig elektrische havensleepboot hebben de havens van Antwerpen en Zeeebrugge straks de Europese primeur. Damen levert ook de elektrische laadinfrastructuur aan wal.
Op weg naar een groene vloot
De IMO Tier III-norm, de wens van lagere geluidsniveaus en allround capaciteiten hebben bijgedragen aan de order. De zes nieuwe vaartuigen worden uitgerust met uitgebreide brandbestrijdingsmogelijkheden.
“Met de aankoop van deze nieuwe energiezuinige sleepboten hebben we weer een mijlpaal bereikt op weg naar een groene vloot”, zegt Rob Smeets, Chief Operations Officer bij Port of Antwerp-Bruges. “Het is onze ambitie om tegen 2050 koolstofneutraal te zijn door te durven pionieren met innovatieve technologieën. Deze sleepboten zijn een uitstekend voorbeeld van hoe onze duurzame toekomst eruit zou moeten zien.”
“Dit is een mijlpaal in de adoptie van volledig elektrische sleepboten als mainstream havensleepoplossingen”, denkt Vincent Maes. Hij is Area Sales Manager Benelux bij Damen. “De steun van Port of Antwerp-Bruges voor onze geavanceerde sleepbootoplossingen speelt een belangrijke rol bij de introductie ervan op de bredere markt.”
Methanol en waterstof
De haven van Antwerpen en Zeebrugge werkt ook op andere manieren aan vergroening. Zo bouwt het havenbedrijf twee bestaande sleepboten om: één naar methanolaandrijving en één naar waterstofaandrijving. Het wil met deze en andere programma’s niet alleen zijn emissiedoelstellingen voor 2040 en 2050 halen, maar ook een voorbeeld zijn voor andere havens.