De omgeving en kades van de Gustoweg in Rotterdam bevatten nog steeds een hoog gehalte traditionele uitrusting en bedrijvigheid. Dat kun je niet kunt vergelijken met de wijze waarop elders in de Rotterdamse havens de onbemande trailers hun containers naar een juiste plaats binnen een vak verplaatsen. Er liggen coasters die ruimschoots voldoen aan het profiel waarvan een werfeigenaar of een verffabrikant zo af en toe een visioen heeft als hij zijn nog niet volledig gevulde orderboek doorloopt. Het zonnig weer waarop we vandaag worden getrakteerd is ideaal voor de combinatie van een goede kwast en wat potten verf.
(foto’s Hans Heiligers)
Toen het ms Andrea bij scheepswerf Gelria werd afgebouwd gebeurde dat onder een beduidend slechter weertype om vlot en continu te kunnen schilderen. Toch hebben ze met veel succes ook die klus geklaard: de Andrea van de VOF Iterum ziet er keurig uit.
Aart Goudriaan en Arjen Heuvelman zijn de vennoten van deze onderneming uit Krimpen aan den IJssel. We treffen Arjen in het stuurhuis van de Andrea. Wessels heeft daar ondermeer een mooi gevormde lessenaar achtergelaten waarin veel elektronica een ruime plaats kreeg. Voor de stuurhuisinrichting gebruikte Wessels beukenhout, dat is gespoten in ‘kersen’. Taalkundig staat dat misschien een beetje vreemd maar in werkelijkheid neem je voor zo’n stuk ambachtelijk werk toch beleefd je petje af.
Grijper
Als we tijdens de koffie door onze ooghaartjes naar Heuvelman kijken, zal hij datzelfde niet snel doen voor de kunsten van de machinist die aan het lossen is. Die laat met veel te grote regelmaat zijn grote grijper tegen de wanden van het schip knallen alsof hij een extra keuring doet van de sterkte daarvan. Onnodig want de IVW-keuring van de Andrea was reeds eerder succesvol verlopen.
De Andrea is in Yizheng (China) gebouwd op de gelijknamige werf Yizheng Shipbuilding. De werktekening van Rensen Shipbuilding vermeldde voor het casco een lengte van 135 x 11,45 x 3,60 meter. Dat heeft op de uiteindelijke meetbrief die aan boord ligt, geresulteerd in een vermelding van 3933 ton.
Afscheid
Andrea Heuvelman-Spek heeft een juist tijdsbeeld ingeschat van de lossing. Dat gaf haar gelegenheid om ruimschoots aan wal te gaan. Dat is pech. Ze had alles kunnen vertellen over de wijze waarop ze haar leerlingen van groep 5 van de Jacobus Koelman-school in Krimpen aan den IJssel heeft uitgelegd dat ze afscheid van hen ging nemen. Ze ging haar leven aan wal inwisselen voor een leven aan boord met haar kersverse echtgenoot. Twee maanden terug waren die kinderen getuige van haar huwelijk met Arjen Heuvelman. Ze vormden een erehaag op het gemeentehuis.
Andrea stapte over op de Andrea. We geloven Arjen op zijn woord als hij ons zegt dat Andrea het op dit nieuwe schip prima naar haar zin heeft. Als we even later de woning zien en de gezellige inrichting daarvan moet dat inderdaad een afspiegeling zijn van de wijze waarop ze het leven aan boord heeft opgepakt. En met een royale portie trots op zijn gezicht vertelt Arjen eveneens dat Andrea de studie voor haar eerste binnenvaartopleiding reeds heeft opgepakt.
Grijze tweeling
Na het bezoek aan de woning gaan we met Arjen de machinekamer in. Daar staat een grijze tweeling van Arie Koedood. Het zijn twee Mitshubishi’s van het type S 12 A2-C2MPTK, die ieder goed zijn voor 862 pk.
Gelet op de wijze waarop alles in de machineruimte pico bello op orde is denken we dat de twee het op de Andrea goed naar hun zin zullen krijgen. Terug aan dek zien we dat het schip is uitgerust met Van Wijk spudpalen. Op het voorschip steken die 7,.80 meter en op de plaats waar wij staan is dat 6,50 meter.
We lopen richting voorschip en zien dat de Andrea al voor 50 procent is verlost van de lading van deze luikenreis. Wout van Valkenburg uit Capelle aan den IJssel is tot wederzijdse tevredenheid reeds lange tijd de partner voor het bevrachten van de Renovatie, een ander schip van de VOF Iterum. Het was voor Aart Goudriaan en Arjen Heuvelman dan ook een vanzelfsprekendheid dat Van Valkenburg Shipping ook dit nieuwe schip weer voor hen zou bevrachten.
Het is uitgerust met een Friesche luikenkap van Blommaert en kan eveneens containers varen. Wanneer alle beschikbare zeventien lengten worden benut heeft de Andrea daarvoor een capaciteit van 255 TEU.
(Hans Heiligers)