De eerste bespreking over de levering van een 110 x 13,50 meter tankercasco tussen Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij en Rensen Shipbuilding vond plaats in juni 2009. Eind augustus werd de kiel gelegd en acht weken later – vóór het dichtvriezen van de Wolga – ging het, via Sint Petersburg, met een boot erachter richting Smits Machinefabriek & Scheepreparatie in Capelle aan den IJssel.
Op de grote scheepswerf kreeg de 1000 ton staal van het mts Atlantic Partner in recordtijd zijn model. De bouwprogressie was verbazend. Ook al ligt de werf kort tegen Kazachtstan, je hoorde het casco als het ware groeien. Voor geïnteresseerden: er kan tot 170 meter worden gebouwd.
(foto’s Johan de Witte)
Ofschoon de firma dit jaar met vier schepen groeit en de Atlantic Power met 25 meter is verlengd, is 170 meter op de binnenwateren nog een utopie. Hoewel fantasie in onze tijd getackeld wordt door werkelijkheid.
Deze Atlantic Partner is in tegenstelling tot de laatste nieuwe schepen van Atlantic 110 x 13,50 meter en 4295 ton groot. Die afmeting is een antwoord op marktontwikkelingen en de vraag van een goede klant. Deze type C-tanker is uitgevoerd met een Caterpillar 3512 van 1835 pk.
Het Russische casco is volgens de twee kapiteins, Kees en Piet van der Plas uit Katwijk, “’een glad schip dat strak in zijn huid zit. De accommodatie is in vergelijking met de Atlantic Power ruimer, moderner en praktischer.”
Luchtfilters
Andreas van Winssen is hoofd technische dienst binnenvaart bij Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. Vanaf het binnenschip van zijn vader volgde hij een opleiding voor werktuig- en scheepsbouwkundig tekenaar/constructeur. Werkte in de binnenvaart onder andere veertien jaar bij EWT en zes jaar bij Schram Bolnes. Sinds 2004 heeft hij Atlantic als hobby.
“We houden de zaak warm met een tweeënhalf miljoen calorieën Konutherm-ketel: ouderwetse degelijkheid, puur gekozen op betrouwbaarheid en service. De ketel en zijn leveranciers kennen we.”
“Onderwater is dit schip uitgerust met een watergesmeerde as en hard stalen schroefasbussen van De Waal. In de binnenvaart is het belang van luchtfiltertechniek een ondergeschoven kind. Vuil en stof zijn een bron voor storingen in technische ruimten. Elektriciteit gaat al snel een vrijage aan met elektriciteit. Hiervoor gebruiken we een Camfil Farr-filtersysteem, waarmee inmiddels op onze andere schepen goede resultaten zijn behaald met minder storingen en schoonhouden van technische ruimten."
Camfil Farr is de meest toonaangevende fabrikant van filters en luchtbehandelingsoplossingen ter wereld. De producten zijn te vinden op schepen, kantoren en clean rooms, in de buurt van gevoelige elektronica, mijnen, fabrieken en ziekenhuizen tot in kerncentrales.
Atlantic
De Atlantic-organisatie bestuurt vanuit de Madroelhaven in Rotterdam vijf zeeschepen. De binnenvaartvloot bestaat uit negentien tankers, waarmee stook, gas- en smeerolie wordt gevaren. Drie kleinere tankers liggen voor de verkoop.
De firma is totaalleverancier en verzorgt in de Rotterdamse haven smeerolie voor Total. De organisatie heeft vijf poten: Atlantic Aardolie Producten maatschappij handelt in bunkerfuel- producten voor de zeevaart. De transporttak Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij, Postrans/Postoils is verantwoordelijk voor handel en transport van olieproducten (voornamelijk smeerolie). Oost-Atlantic-lijn beheert de zeeschepen. Bunkerama’s zijn verkooppunten voor de binnenvaart (olie en hardware) gevestigd in Rotterdam (Maaskade) en Zwijndrecht (Westkeethaven). Als laatste is er nog de Scheepshandel J&L Ouwerkerk, die actief is in in- en verkoop van scheepsmaterialen voor de zeevaart en offshore.
(Johan de Witte)