- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwWotan zoekt Duits kanalengebied op

Wotan zoekt Duits kanalengebied op

- Advertentie -

Delen

De gloednieuwe tanker Wotan die in opdracht van de Duitse financieringsmaatschappij Ludwig Harms Finanzdienstleistungen uit Elsfleth is gebouwd door Groningen Shipyards, gaat veelvuldig het Noordwest-Duitse kanalengebied opzoeken. De tanker werd vrijdag 27 mei ten doop gehouden aan het Winschoterdiep.

Naar katholiek gebruik werd de Wotan ingezegend door een geestelijke, in dit geval een aalmoezenier. De doop werd verricht door dochter Anneke Harms, die het schip een behouden vaart wenste. Bij de feestelijke ingebruikname keken zowel eigenaar Ludwig Harms als werfeigenaar Christian Hochbein nog even terug op de tewaterlating op 17 maart.
Want die verliep niet helemaal vlekkeloos. “Toen wilde het schip niet het water in; nu wil het er niet meer uit”, sprak Hochbein. Ludwig Harms zei wel een idee te hebben over de oorzaak: “Wotan zat en bleef zitten. Het water was te koud.” Na deze kwinkslag werd de toon iets serieuzer van aard, toen Harms iedereen rechthärzlich bedankte die bijdroeg aan de bouw van het schip

Ludwig Harms
Ludwig Harms is specialist in de binnen- en kustvaart en verzorgt voor scheepsbezitters onder meer betalingsverkeer, boekhouding, loonboekhouding, financiële planning, transactiebeheer, financiering en financieringsbegeleiding. Inmiddels werkt Groningen Shipyards ook aan de afbouw van een tweede schip in opdracht van Ludwig Harms: de Buran.
Over de samenwerking zegt Arne Harms, zoon des huizes en partner in Ludwig Harms Finanzdienstleistungen: “De prestatie van Groningen Shipyard is naar volle tevredenheid; wij kunnen deze werf beslist aanbevelen.”
Ludwig Harms liet de Wotan bouwen in nauwe samenspraak met de familie Jürgen Meyer, die het schip pacht. Over de aanleiding voor de bouw vertelt Arne Harms: “We hebben deze stap gezet met het oog op de dubbelwandigheidsthematiek en vanwege de vraag uit de markt die wij constateren.”
Jürgen Meyer, zijn familie en bemanning leggen zichzelf geen beperkingen op qua vaargebied. Maar gezien de voor een nieuwbouwtanker geringe lengte van 84,75 meter ligt voor de hand dat de focus komt te liggen op de Noordwest-Duitse kanalen

Meer bekendheid
“De technische proefvaart is uitstekend verlopen”, vertelt coördinator inbedrijfstelling Toby de Graaff van Groningen Shipyards. En over de achtergrond van de zakelijke band tussen de in Nederland gevestigde werf en de Duitse reder: “Wij krijgen meer en meer bekendheid in de Duitse binnenvaartsector.”
De Groninger werf bouwt dan ook veruit het meest voor Duitse opdrachtgevers, wat zonder twijfel terug te leiden is op de eigenaren van de werf de Duitsers Christian Hochbein en Daniël Gausch.

De doop werd verricht door Anneke Harms. (foto’s Jan Johan ten Have)

Voor- en achterschip van de Wotan zijn gebouwd bij Groningen Shipyards, terwijl de even verderop gelegen zusteronderneming GSC verantwoordelijk was voor de bouw van de middensecties en het casco tot één geheel laste. Het casco van de type C-tanker werd op 17 maart te water gelaten en daarna voor afbouw naar Groningen Shipyards gesleept.

Formaat
De Wotan is van – voor nieuwbouwschepen – gering formaat. De tanker is 84,68 meter lang en 9,50 meter breed. Het schip heeft een totale capaciteit van 1593 ton, verdeeld over vijf ladingtanks. De tanks zijn voorzien van verwarmingsspiralen die extern te verwarmen zijn.
Laden en lossen gebeurt via het leidingsysteem dat is geleverd door Deymann-Rohrbau, specialist in ontwerp, planning en bouw van pijpleidingsystemen in de scheepsbouw, van binnenvaarttankers tot zeeschepen.
European Pump Services (EPS) uit Ridderkerk voorzag de Wotan van Bornemann-pompen met een capaciteit van 250 kubieke meter per uur tot een maximum van 200 cSt. EPS is specialist in de verkoop en installatie van pompsystemen en reparatie, revisie en onderhoud van deze systemen. De systemen worden met name toegepast in de maritieme sector, industrie en voedingsmiddelensector.
De Zentrale Schiffuntersuchungskommission (ZSUK) en de Germanischer Lloyd onderwierpen de gloednieuwe tanker Wotan aan een grondig bouwtechnisch onderzoek en veiligheidsonderzoek. En zij kwamen tot de conclusie dat de zaken aan boord van het bij Groningen Shipyards in Waterhuizen gebouwde schip pico bello voor elkaar zijn.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -