Amsterdamse tests met ontgasinstallaties

0
De proef vindt plaats aan de Groene Kade. (foto Ko van Leeuwen)

In de Amsterdamse haven worden deze week dampverwerkingsinstallaties getest die binnenvaarttankers kunnen ontgassen. Twee aanbieders, Triple D en 24/7 Nature Power, hebben toestemming gekregen om aan de ‘Groene Kade’ haven hun mobiele installaties te testen.

Port of Amsterdam spant zich in om veilig ontgassen in de haven mogelijk te maken. De havenbeheerder stelt de openbare ‘Groene Kade’ voor de tests beschikbaar. Ook de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied wil het ontgassen in de buitenlucht tegengaan. Zo staan er al tientallen ‘e-noses’ in het havengebied om eventueel illegale ontgassingen te registreren en op te sporen. Deze proef noemen de instanties een belangrijke volgende stap.

Vergunning

Een onafhankelijk bureau voert op verzoek van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied metingen van de tests uit. Er wordt gekeken hoe de installaties functioneren en hoeveel uitstoot er mogelijk alsnog is van benzeen en benzeenhoudende restladingdampen.

“Op die manier wordt bepaald of de betreffende installatie voldoet aan de gestelde eisen of dat er nog verbeteringen noodzakelijk zijn”, aldus Port of Amsterdam. “Als de proefnemingen succesvol verlopen, kunnen de aanbieders een vergunning aanvragen bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.”

Verbod

Varend ontgassen is slecht voor de luchtkwaliteit, voor de gezondheid van omwonenden en voor mensen die met deze stoffen werken. De provincie Noord-Holland voerde in 2017 een verbod op varend ontgassen van benzeen en benzeenhoudende stoffen in als maatregel voor een beter milieu en een schonere binnenvaart.

Port of Amsterdam: “De scheepvaart heeft de afgelopen jaren al een aanzienlijke reductie van uitstoot weten te bereiken door zoveel mogelijk met dezelfde schepen vergelijkbare lading te vervoeren, maar een manier om milieuverantwoord te ontgassen liet tot op heden nog op zich wachten. In 2020 worden de verboden daarom gefaseerd uitgebreid tot een landelijk verbod dat zorgt voor 98% minder uitstoot van deze schadelijke stoffen.”

Het ministerie van IenW heeft al aangegeven dat de landelijke invoering naar verwachting pas eind 2021 mogelijk is. Eerst moeten namelijk alle CDNI-verdragslanden de nieuwe wetgeving hebben geratificeerd.

Landelijke Taskforce

De resultaten van de proefnemingen zullen worden geëvalueerd in de Taskforce varend ontgassen. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat stelde die  Taskforce in 2018 in om de invoering van een landelijke verbod soepel te laten verlopen. In de commissie zitten vertegenwoordigers van de Rijksoverheid, provincies, havens, verladers, vervoerders, opslagbedrijven en dampverwerkers.

Voor de invoering van het landelijk verbod is het van belang dat er voldoende installaties zijn met vergunning om tankers te ontgassen.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.