De Duitse binnenhavens hebben zekerheid nodig en vragen de overheid om meer geld en tempo bij het realiseren van verkeersinfrastructuurprojecten. Dat zei het bestuur van binnenhavenorganisatie BöB dinsdag 22 september tijdens de jaarvergadering in Mannheim.
Journalisten konden de persbijeenkomst via een videoconferentie bijwonen. De presentatie was in handen van Marcel Lohbeck, die naast directeur van de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Vaarwegen (VBW) sinds enkele maanden ook BöB-directeur is. In april kondigden de BöB en de VBW nauwer te gaan samenwerken.
Samenwerken
“We willen een platform worden voor het systeem vaarwegen”, herhaalde BöB-voorzitter Joachim Zimmermann dinsdag de gezamenlijke ambitie. Andere organisaties mogen hierbij aanhaken, maar zeker niet vanuit een fusiegedachte. Het idee is dat zelfstandige organisaties de krachten en competenties bundelen om de binnenhavens en binnenvaart sterker op de kaart te zetten. Als mogelijke samenwerkingspartners noemde Zimmermann de Duitse binnenvaartorganisaties BDB en BDS en de VSM (Verband Schiffsbau und Meerestechnik).
“Aangezien wij als havens trimodaal zijn, kijken we niet alleen naar binnenvaartorganisaties, maar staan we ook open voor samenwerking met vertegenwoordigers van de logistiek en expeditie.” Volgens Lohbeck wordt ook de internationale samenwerking niet uit het oog verloren. “Als BöB zijn we lid van de Europese binnenvaartorganisatie en de VBW werkt al jaren samen met de Nederlandse binnenvaartvertegenwoordigers, met name BLN-Schuttevaer. Op deze basis kunnen we verder werken.”
Focus op beleid deelstaten
De afgelopen jaren was de aandacht van de BöB sterk gericht op de landelijke Duitse politiek. Nu wil men zich volgens Zimmermann meer op deelstaatniveau gaan engageren. Veel relevante besluiten voor de binnenhavens worden immers daar genomen. De diverse werkgroepen binnen de BöB zijn regionaal actief (Main-Donau, Südwest, Rheinland-Pfalz/Saarland, Noord-Duitsland, Elbe-Oder) en werken ook deelstaat-overschrijdend.
Voor Noordrijn-Westfalen (NRW), de deelstaat met de meeste binnenvaart, heeft de BöB een aparte werkgroep. Er geldt specifieke regelgeving waar binnenhavens rekening mee moeten houden. Binnen het parlement van NRW wordt een commissie Binnenvaart en Vaarwegen opgericht. Volgens Lohbeck een mooie kans om met de beleidsmakers in gesprek te komen. “In andere deelstaten zullen we moeten clusteren en per onderwerp specifieke personen benaderen.”
Duidelijkheid nodig
Op dit moment hebben binnenhavens volgens Zimmermann vooral behoefte aan planningszekerheid. “We zijn systeemrelevant. Dat is de afgelopen periode zeer duidelijk geworden.” Maar om gericht te kunnen investeren en verder te kunnen groeien, hebben havens duidelijkheid nodig ten aanzien van de (toekomstige) beschikbaarheid van verkeersinfrastructuur. Ook wat de vaarwegen betreft.
De realisatie van het Masterplan Binnenvaart schiet volgens Zimmermann aardig op, maar op infrastructuurniveau liggen er nog grote uitdagingen. Lohbeck: “Daarnaast vinden we de verdere digitalisering van de binnenvaart belangrijk, en ook daar is infrastructuur voor nodig. We moeten echter ook het belang van de vaarwegen als duurzame transportroutes beter verankeren in het onderwijs zodat jongeren al vroeg kennismaken met dit onderwerp.”
Zimmermann: “En we hebben natuurlijk verladers nodig die (blijven) inzetten op de binnenvaart. Er is nog veel capaciteit. Alleszins is het wegvervoer op dit moment spotgoedkoop.”
Gaten vullen
Met een corona-conjunctuurpakket wil de Duitse overheid het bedrijfsleven door deze moeilijke periode helpen. De BöB dringt al jaren aan op ondersteuning bij het uitrollen van walstroom langs de rivieren in het binnenland. Die komt er nu ook, mits de betrokken deelstaten en de bondsregering hun handtekening zetten onder een overeenkomst voor de co-financiering van walstroominstallaties.
De deelstaat Rijnland-Palts liet eerder deze week weten achter het programma te staan en riep andere deelstaten op de overeenkomst ook te ondertekenen. Voor de modernisering van de vaarwegen stelt de overheid via het conjunctuurprogramma 235 miljoen euro ter beschikking.
Zimmermann: “Op zich positief, maar dat vult alleen de gaten die wij de komende jaren zien ontstaan. Het budget voor de infrastructuur moet de komende jaren structureel omhoog. We hebben ons jarenlang ingezet voor het verhogen van de plancapaciteit in de WSV. Nu die er komt moet het niet zo zijn dat projecten ongerealiseerd blijven omdat er te weinig geld is.”
Voor innovatieve haventechnologie (het IHATEC-programma) trekt de overheid nog eens 5 miljoen euro extra uit en in de realisatie van digitale testvelden voor autonoom varen wordt 35 miljoen euro geïnvesteerd. De BöB noemt dit toekomstgerichte investeringen. “Innovatie blijft ontzettend belangrijk in binnenvaart.”
Zimmermann blijft voorzitter van BöB
Tijdens de jaarvergadering van de BöB is Joachim Zimmermann (Bayernhafen) opnieuw verkozen tot voorzitter. Ook de bestuursleden Franz Reindl (Ludwigshafen/Rheinland-Pfalz) en Jens Hohls (Braunschweig) zijn herverkozen. Nieuw in het bestuur zijn Carsten Strähle (Stuttgart) en Jan Sönke Eckel (Rheincargo). Ronald Hörner (Mannheim) en Arndt Glowacki hebben het bestuur verlaten, waarbij Hörner benoemd is tot erelid van de organisatie.