Na zeventien maanden kadewerkzaamheden, sleep- en duwwerk, las- en snijwerk en diverse bijkomende klussen zit het werk aan het project Opwaardering Twentekanalen erop voor de bemanning van werkschip Destiny. De Multicat van het Stolwijkse bedrijf AGB Maritiem werd ingehuurd door de samenwerkende aannemers Van Oord, Hakkers en Beens.
De Twentekanalen zijn verruimd en (tussen Delden en Hengelo) verdiept tot 2,80 meter. “We hadden al een aantal mooie projecten gedaan met de Destiny, maar dit was wel heel bijzonder”, blikt Karel Aangeenbrug, mede-oprichter van AGB Maritiem, terug.
“Het is ook ons grootste project tot nu toe en dat is ons goed bevallen, onder meer omdat het zeer prettig samenwerken was met onze opdrachtgevers, er goede uitvoerders waren en de combinatie van aannemers en subcontractors een leuk en professioneel team vormde.”
“Voor de opwaardering moest er veel kadewerk worden verricht”, vervolgt Aangeenbrug. “Zo hebben we voor de nieuwe damwand gordingen aangebracht, wrijfstijlen, dek sloven en trappen geplaatst.”
Destiny
De Destiny is een bijzondere werkboot. De gebroeders Aangeenbrug hebben het schip – met hydraulisch hefbare stuurhut – omgebouwd tot een multifunctioneel schip, type Multicat, mét behoud van de duwsteven. Het schip heeft een kraan van 60 tonmeter voor het zware werk en een 26 tons kraan voor hulpwerkzaamheden. De 18,80 meter lange boot heeft ook een moonpool, twee hydraulische lieren van 80 ton en twee spudpalen.
Aangeenbrug: “Het is een heerlijke boot en voor veel soorten werk geschikt. Zo zetten klanten ons in voor duikondersteuning, kade- of bodeminspecties en reparatie, hijswerk en natte aannemerij. Onlangs hebben we zelfs een gezonken jacht geborgen.”