Adventure is ‘a challenge’

0
(foto Maritime Filming Group)

Wanneer je kijkt hoeveel nieuwbouwschepen RensenDriessen geleverd heeft aan de familie Driessen, zou het opmerkelijk zijn als dit het laatste was. Met het koppelverband Berdina – de tweede nieuwbouw – voeren Richard en Rene in 1998 erts naar Dillingen en leerden ze de streken van de Moezel en de Saar kennen. Aan containers tussen Antwerpen en Birsfelden kwam later een einde door schoolgaande kinderen en de weekendkilometers. Hierdoor lonkte de tankvaart, een heel andere vaardiscipline.

Nu wappert alweer twaalf jaar, naast de DrieMaas-wimpel, een vlag van Unibarge Barging voor exploitatie en is de switch naar tankvaart alweer geschiedenis.

Even voorstellen: achter DrieMaas Shipping vinden we Richard Driessen en Tania Dernee, Rene en Christina Driessen-Vegter. We praten met Rene en Christina, voor wie naast de inrichting van het interieur de zorg aan koffie en appeltaart de laatste maanden een continu karakter heeft. Christina beschikt in keukenbereik over een coronaproof grote tafel met in de hoek een kookeiland. Een plek waar de ‘lijm’ ontstaat voor samenwerking!

Het is er origineel, strak modern, door kunststof onderhoudsvriendelijk, met harmonie in kleur en ook nog eens gezellig. Timmerbedrijf Bax realiseerde dit comfort; de offerte past op een bierviltje, ze zijn klein en flexibel, bespreken hetgeen wordt verlangd en realiseren dat in onderscheidende kwaliteit.

(foto Johan de Witte)

Rene’s broer en compagnon Richard ontbreekt vandaag, hij staat aan het roer van het firmaschip mts River.

Rene, was het opzet om hier met vriend en collega Mandemaker tegelijk af te bouwen?
“Welnee dat is zo gekomen… We hebben de belangen afgewogen, de nadelen gedeeld maar vooral van de voordelen geprofiteerd.”

Tevreden met deze Adventure?
“Ja natuurlijk. Deze is eigentijds, alles erop en eraan, je voldoet aan de milieunorm, de kwaliteit van inbouw en ook van casco is perfect. Bovendien hebben we hier bij Kooiman Hoebee erg comfortabel afgebouwd. Ik ben tevree! En dat heb ik hier bij deze werf al meer gehoord.”

(foto Johan de Witte)

We zien nabehandeling achter de Cats…
“Dat was niet alleen ons streven. Wanneer het in je vermogen ligt, moet je het zeker doen. Het klimaat is erbij gebaat. Unibarge, dat voor onze lading gaat zorgen, stimuleert dat eveneens.
De SCR en het roetfilter is een installatie van Mourik EGP uit Groot Ammers waarmee we aan de stage V-norm voldoen. Tijden veranderen nu eenmaal. Dat zie je ook aan de EBIS-check.”

Exit EBIS

EBIS is uit, het OCIMF is in! Vanaf nu leidt het Oil Companiess International Marine Forum de wereldwijde maritieme industrie in de bevordering van veilig en milieuverantwoord transport van ruwe olie, olieproducten, petrochemicaliën en gas, plus het beheer van gerelateerde offshore maritieme operaties. De constructie en de veilige exploitatie van tankers, binnenvaart- en offshore-schepen evenals menselijke factoren, ligt bij de OCIMF-check onder de loep.

Het wereldwijde karakter voorkomt willekeur, maar is het wel specifiek toegespitst op binnenvaart?
“We gaan het zien. We hebben ons er aan te houden. Een functie­procedure aan boord is de basis voor een team, ofwel veiligheid evenals prettig werken aan boord.”

Toekomst

Voor dochter Iris was de Adventure een uitdaging. Met haar inzet, evenals die van Wessel en Tim Mandemaker, kijkt ze trots om naar twee schitterende tankers. Jonge mensen in het voetspoor van hun ouders moeten de goede zaken eruit lichten om straks na de examens en de coronaperiode hun eigen weg te kiezen.
Binnenvaartkrant wenst de bemanning behouden vaart.

Lees ook Tankers Adventure en Saludo: model en techniek identiek

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.