De laagwaterperiode van 2017 zorgt ervoor dat bij RensenDriessen Shipbuilding een volledig nieuw concept van een 135 x 11,45 meter casco van de tekentafel rolt dat tot op de kiel is geconstrueerd met speciaal staal voor sterkte en reductie van gewicht.
De tanker heeft elf centertanks en is afgebouwd met een dubbelleidingsysteem en spiralen. Het schip draagt volgens berekeningen en de meetbrief ruim 3.000 ton bij 3 meter diepgang; met schroeven van 1,50 diameter en twee maal 1.065 pk ligt de geladen snelheid rond de 20,8 kilometer. Een ongekende prestatie. Het casco is hydrodynamisch optimaal ontworpen en is met recht opgenomen in het MoneyMaker-gamma van RensenDriessen Shipbuilding.
Het permanente bouwtoezicht door het 8-koppige surveyorsteam van RensenDriessen, die met foto’s en dronebeelden de reis voor opdrachtgevers naar China overbodig maakt, biedt kwaliteit. DrieMaas Shipping en Saludo Shipping zijn geïnteresseerd.
Noordelijke Zeeroute
De deals worden ondertekend, de kielen gelegd voor de Adventure en de Saludo. Domicilie? Zwijndrecht! Met Kamtsjatka over bakboord, koers op de Beringstraat en stijve bries in de Barentszzee zijn de casco’s aan dek van een special carrier na de stapelloop in dik vier weken op bestemming. Dat wil zeggen in een afbouwbranche waarbij wachttijd evident is aan de vraag. De opdrachtgevers – die elkaar uit de branche kennen – zoeken een locatie met faciliteit en managen afbouw in eigen regie.
Timmerbedrijf Bax is gecontracteerd als onderaannemer – echter twee tegelijk krijgt het superwerk leverende maar relatief kleine bedrijf niet binnen redelijke termijn voor elkaar. Jan van de Boogaard, timmerbaas bij Kooiman Scheeps Interieur (KSI) kan hierin een partner zijn. Jan verwijst naar directeur Bastiaan Rigter. DrieMaas en Saludo schuiven bij Rigter aan de onderhandelingstafel.
Een project onder eigen regie is een uitdaging, niettemin restten dan nogal wat werkzaamheden die alleen door specialisme en met de juiste faciliteiten kunnen worden ingevuld. Ze komen tot een akkoord! Kooiman Hoebee, het bedrijf dat elke maritieme agenda als gerenommeerd vermeldt, beschikt over een schitterende helling, dok, twee kranen, 310 meter steiger en allround vakwerk in het DNA.
Corona: spelbreker met kansen
Het begin is er, het werkpak kan aan! EMS rolt de kabels uit en werkt van één tekening. Equipment identiek. Eenmaal meten, twee keer zagen voor de onderaannemers!
Zijn school, het STC is dicht; er rest alleen nog huiswerk. Wessel Mandemaker (17) lacht als hij dat zegt. Niet erg? “Nee nee, hier leer je meer. Deze week ging het aan boord over veiligheid en is de Heatmaster-ketel in bedrijf gesteld. Je zit daar dan met je neus bovenop. Het is een primair/secundair thermisch oliesysteem met spiralen in de elf tanks, waarbij er nooit olie in de machinekamer kan lekken.”
Wessel heeft de laatste vier maanden meegelopen op de werf. ‘Zo’n werf en inbouw is een paar keer gaver dan een stage.” Neef Tim Mandemaker (17) eveneens STC’er, vult aan: ‘Weinig is interessanter dan een schip: techniek van voor tot achter.”
“Van inbouw tot proefvaart was voor mij ook een avontuur”, vindt Iris Driessen (20), normaal studente crossmediale communicatie (hbo). Ze kleurt nu de werkvloer met sympathie, aanpakken, verven, schuren. En ze heeft zelfs een stukje gelast, wordt er geroepen. “Mijn nagels zijn er niet beter van geworden. Wel veel geleerd, je kijkt nu heel anders naar zo’n schip. Onder elkaar en ook met de medewerkers aan het schip hebben we plezier gehad. Meehelpen in de afbouw is een fantastische manier om de coronaperiode te overbruggen.”
Er is geen competitie… plezier in ondernemen is het cement van samenwerking. Het zijn familiebedrijven, de schepen zijn hetzelfde van statuur, maar de identiteit van de eigenaren en helpers hebben ervoor gezorgd dat de Adventure en de Saludo van binnen qua inrichting en buiten qua uiterlijk in kleur verschillen. Dus stappen we bij beide aan boord voor een interview.
Lees Saludo, mooi begrip op de boeiing en Adventure is ‘a challenge’
tekst Johan de Witte