De komende tien jaar wil Duitsland 1,5 miljard euro investeren in de West-Duitse kanalen. Dat geld is nodig voor onderhoud en vernieuwing en het wegwerken van knelpunten voor de binnenvaart.
In een nieuw actieplan beschrijft de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt (GDWS) welke maatregelen nodig zijn. Verkeersminister Andreas Scheuer en GDWS-voorzitter Hans-Heinrich Witte hebben het plan begin juli overhandigd aan Hendrik Wüst, verkeersminister in Noordrijn-Westfalen.
200 maatregelen
Andreas Scheuer wil zich er sterk voor te maken dat de komende jaren voldoende budget is voor de vaarwegen. Dat is nodig om de modal shift van de weg naar het water te kunnen maken. Het actieplan omvat zo’n 200 bouwmaatregelen, maar ook adviezen voor de externe communicatie hierover en innovatieve planningstools.
Voor de vaarwegbeheerder heeft het storingsvrij functioneren van de infrastructuur de hoogste prioriteit. GDWS-topmanr Witte: “Zo verhogen we de planzekerheid voor de industrie, verladers en binnenvaartondernemers.”
Extra mensen
Om maatregelen te kunnen uitvoeren zijn naast middelen ook mensen nodig. De regering in Noordrijn-Westfalen heeft zich hard gemaakt voor extra personeel bij de vaarwegbeheerder. Voor vaarwegprojecten in NRW zijn tachtig extra banen gecreëerd. “Mooi dat de federale overheid nu ook een actieplan heeft dat inzicht biedt in de noodzakelijke werkzaamheden”, aldus minister Wüst.
De Duitse kanalen verbinden de binnenhavens en economische clusters in het Ruhrgebied met de Rijn en de Noord- en Oostzeehavens. Het Wesel-Datteln-kanaal en het Rhein-Herne-kanaal zijn na de Rijn de belangrijkste vaarwegen in Duitsland.