ABN AMRO over corona: transport is een van zwaarst getroffen sectoren

0
De Nederlandse transportsector ondervindt veel last van het uit China afkomstige coronavirus. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

Het coronavirus heeft enorme gevolgen voor de economische activiteit, maar het verschilt per sector in welke mate, wanneer en hoe bedrijven geraakt worden. Volgens ABN AMRO is transport een van de sectoren die het zwaarst getroffen worden. Net als leisure, retail en de industrie.

Waar de Nederlandse economie als geheel volgens de bankeconomen uitkomt op een krimp van 3,5 procent, voorspellen ze voor transport een volumedaling van 6 procent.

“De transportsector krijgt te maken met een flinke afname van vrachtvolumes en ernstige ontregeling van logistieke stromen. Vrijwel alle branches in de transportsector zullen daar dit jaar last van krijgen”, aldus ABN AMRO.

China

De problemen voor de transportsector begonnen al vroeg: eind januari toen als gevolg van de uitbraak grote delen van China op slot gingen. “Doordat de meeste passagiersvluchten van en naar China werden geannuleerd, werd in eerste instantie de luchtvracht geraakt. Tegelijkertijd was door het stilvallen van Chinese fabrieken ook minder vraag naar luchtvrachtcapaciteit.”

De zeevaart kreeg ook al snel met logistieke problemen te maken. Doordat de Chinese industrie vrijwel niets meer produceerde, raakten schepen niet volgeladen. Inmiddels is in China sprake van enig herstel, schrijven de economen. “De laatste weken stijgen ook de tarieven voor zeevracht. In Europa is nog steeds een tekort aan containers, wat nadelig is voor Nederlandse exportbedrijven. Met name aan koelcontainers is gebrek, dat is ontstaan doordat koelcontainers als gevolg van de logistieke problemen stil zijn blijven staan in Chinese havens. Het kan nog één of twee maanden duren voordat overal weer voldoende containers beschikbaar zijn.”

Minder aanvoer en doorvoer

Sinds begin maart voelt ook de transportsector in Nederland de gevolgen van de problemen. Het aantal schepen dat uit China aankomt in de Rotterdamse haven is met zo’n 20 procent afgenomen. ABN AMRO verwacht dat het nog tot eind april zal duren voordat het vrachtvolume uit China weer op normaal niveau is. Tot die tijd zal er fors minder lading het land binnenkomen, wat nadelig uitpakt voor bijvoorbeeld dienstverleners in de haven, wegvervoer, binnenvaart en spoor.”

Normaliter is twee derde van de goederen uit China bestemd voor doorvoer. Ook de kustvaart en distributiecentra ondervinden hinder.

Strengere maatregelen

Door de maatregelen tegen de verspreiding van corona in alle Europese landen zijn deze maand de logistieke processen in Europa ernstig ontregeld. Door grenscontroles binnen Europa bijvoorbeeld, en doordat ook in Europa fabrieken tot stilstand zijn gekomen.

“Dat zal leiden tot een flinke daling van de aanvoer van grondstoffen en de afvoer van producten”, voorspelt ABN AMRO. Die waarschuwt: “Naarmate het aantal besmettingen verder toeneemt en ziekenhuizen overbelast raken, is het mogelijk dat overheden nog strengere maatregelen treffen om het aantal besmettingen te beperken. Die zullen leiden tot een nog omvangrijker stilstand van de economie en daarmee van de gehele transportsector.”

Tankvaart

Zowel in het eerste als in het tweede kwartaal zullen de vrachtvolumes flink afnemen en dat in vrijwel alle segmenten. Slechts een paar segmenten weten zich nog aan de problemen te onttrekken, dnekt ABN AMRO: het transport van voedsel, de bevoorrading van supermarkten en de pakketbezorging.

De tankvaart daarentegen profiteert van de zeer lage olieprijs, doordat speculanten de goedkope olie opslaan in tankschepen.

Echt herstel ziet de bank dit jaar niet komen: “In de tweede helft van dit jaar zullen de consumptie en de industrie kampen met de nasleep van de zware recessie in de eerste twee kwartalen. De volumes zullen dus het hele jaar laag blijven. Doordat winkels, restaurants en cafés weer open gaan en fabrieken wel weer gaan draaien, zullen de volumes wel wat herstellen.”

2021

Pas in 2021 zal het weer beter worden. ABN AMRO verwacht een economische groei van 2,5 procent. De transportsector kan dat jaar zijn omzet met 4 procent zien stijgen.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.