COV waarschuwt voor te lage nieuwe Merwedebrug

0
De Merwedebrug. (foto Beeldbank RWS/Joop van Houdt)

CBRB, Koninklijke BLN-Schuttevaer, evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers vrezen dat de nieuwe Merwedebrug bij Gorinchem te laag wordt. In een brief namens het Centraal Overleg Vaarwegen hebben ze minister Cora van Nieuwenhuizen van hun zorgen op de hoogte gebracht en ze vragen haar de “ernstige fout” te corrigeren. 

De huidige Merwedebrug, onderdeel van de A27, is versleten en moet dringend vervangen worden. Waarschijnlijk komen er twee bruggen voor in de plaats.

“Er ligt momenteel een ontwerp dat voorziet in een lagere brug”, aldus het COV. “Wat de precieze hoogte wordt, is bij ons nog niet bekend. Een lagere brug zou in alle gevallen een forse strop zijn voor de containerbinnenvaart die op het beneden rivierengebied met 5 en 6 hoog gestapelde containers pendelt tussen terminals in Rotterdam en het achterland. Zo’n verlaging past niet bij het streven om meer lading en containers over water te gaan vervoeren.”

Doorvaarthoogte

Als de doorvaarthoogte daadwerkelijk lager wordt dan de huidige Merwedebrug wordt dat de laagste op de Rijn-Waal-Merwede-corridor.

“Internationaal stelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart de minimumeisen voor de technische uitvoering van werken aan de Rijn vast. “De minimale doorvaarthoogte van nieuwe bruggen mag niet minder zijn dan de doorvaarthoogte van bestaande of geplande bruggen in de nabijheid, opdat er geen bijkomende beperking ontstaat.” Hier wordt niet aan voldaan”, schrijven de scheepvaartorganisaties aan de minister.

Toekomstvast

In het Tracébesluit heeft minister Van Nieuwenhuizen geschreven: “Uitgangspunt bij de vervanging van de bruggen is dat de nieuwe bruggen toekomstvast zullen worden aangelegd. Hierbij wordt rekening gehouden met de nieuwste beleidsuitgangspunten voor doorvaarthoogte voor de scheepvaart, de eisen die gesteld worden vanuit het Deltaprogramma en het treffen van een ruimtereservering voor eventuele toekomstige nieuwe weguitbreiding.”

Op de website van het Tracébesluit schrijft Rijkswaterstaat dat het ontwerp gebeurt op basis van bestaande normen en richtlijnen. “Daarbij geldt dat de nieuwe brug 100 jaar mee moet gaan.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.