Het herstel in het drogelading-segment zet zich ook dit jaar verder door, met veel extra kolenvraag uit de energiesector en het groeiende vervoer van bouwstoffen.
Dat blijkt uit de vorige maand door ING gepubliceerde marktanalyse. De droge bulkvaart is met een aandeel van 54 procent nog altijd het grootste segment in de binnenvaart. Bijna driekwart daarvan gaat over de grens.
“In 2021 zijn er veel extra industriële grondstoffen (kolen, ertsen) vervoerd, wat het internationale herstel heeft gestimuleerd. Doordat voorraden nu grotendeels zijn aangevuld, wordt dit in 2022 naar verwachting minder, al wijst de Europese inkoopmanagersindex nog altijd op lichte groei in juni 2022.”
Eind 2021 lag het binnenvaartvolume al weer boven het niveau van vóór de coronapandemie. Dat was beter dan ING had verwacht. In tonnages gemeten was de plus 3 procent, in tonkilometers 1 procent.
Kolen-comeback
De comeback van kolen duurt langer dan verwacht. Eind vorig jaar, dus vóór de oorlog in Oekraïne, ging ING ervan uit dat de vraag nog één keer kortstondig zou opleven als gevolg van de hoge gasprijzen. “Door druk om Russisch gas te vervangen gaat dit nu echter langer duren. De beperking van kolencentrales tot 35 procent van hun capaciteit is in Nederland opgeschort en ook in Duitsland schakelt de economie weer meer over op kolenenergie.”
Dit heeft al tot veel grotere stromen geleid, met name over de Rijn naar centrales in Duitsland. De toename van het kolenvervoer was in 2021 goed voor 2 procent van de groei van de hele binnenvaart.
Hogere contractprijzen
“Aangezien het abrupt dichtdraaien van de gaskraan de industrie en economie grote schade kan toebrengen, haasten verladers zich om toevoer van kolen uit andere landen zeker te stellen. Vervoerszekerheid is nu belangrijk en dat heeft dit jaar tot diverse nieuwe chartercontracten voor kolenvervoer tegen veel hogere tarieven geleid. De contractprijzen lagen in het eerste kwartaal 20 procent hoger dan vorig jaar, op de spotmarkt voor drogeladingvaart was dit al 50 procent. Omdat de droge ladingvaart veruit het grootste deelsegment is, werkt dat ook sterk door in de hele binnenvaart en dit zal in termen van prijs voor een relatief sterk jaar gaan zorgen.”
De vraag is hoelang deze situatie blijft. ING wijst erop dat het overheidsbeleid er nog steeds op is gericht om het kolenverbruik op weg naar 2030 verregaand terug te dringen, waarmee dit ladingpakket weer zal afnemen.
Oekraïne
Iets wat indirect en tijdelijk ook tot extra vraag naar scheepsruimte leidt, is de blokkade op uitvoer van graag uit Oekraïne via de Zwarte Zeehavens. Om de Roemeense grensstad Galati graan via de Donau af te voeren zijn flink wat binnenvaartschepen en duwbakken opgekocht. “Dit verkrapt de scheepscapaciteit, die jarenlang kampte met een overschot, maar waaraan de afgelopen ruim tien jaar heel weinig nieuwe schepen zijn toegevoegd.”