Anglo Belgian Corporation heeft het officiële EU Stage V-certificaat ontvangen voor zijn DZC-motoren. ABC is voor zover bekend de eerste motorfabrikant van medium speed-motoren die deze certificatie behaalt.
Stage V is de nieuwe emissieregeling volgens EU2016/1628. Deze beperkt de uitstoot van onder andere stikstofoxides en partikels (roet) tot zeer lage waarden. Voor nieuwe hoofd- en hulpmotoren met een vermogen boven de 300 kW is de Stage V-norm op 1 januari 2020 in werking getreden. Deze verordening geldt voor alle nieuw te plaatsen binnenvaartmotoren, bij nieuwbouw en hermotorisering.
Als eerste
Yannick Loulidi, ontwikkelingsingenieur bij ABC, is blij met de certificering: “Als Belgisch bedrijf mogen we erg fier zijn om als eerste in dit segment een Stage V-certificaat te halen. Het was een leuke uitdaging om het complete project te doorlopen. Voor EU Stage V moeten we niet enkel voldoen aan bepaalde emissie-eisen maar zijn er nog heel specifieke eisen aan de controle van het systeem.”
“Daarbij komt ook nog een opvolging van de motoren tijdens de productie en implementatie in het veld. Ons grote voordeel is dat we productie, ontwikkeling en testen op dezelfde locatie doen. Dit zorgt ervoor dat we met een heel korte keten werken die ons in staat stelt snel te reageren indien nodig. Dit is een gezamenlijk project dat door heel ABC gedragen is, van de mensen van assemblage tot de proefdraaiers. Iedereen binnen ABC werkte er aan mee dat we dit fantastische resultaat bereikten!”
Ook brandstofbesparing
De EU stage V-motoren voor de binnenvaart zijn verdeeld in de categorieën IWP (voortstuwing) en IWA (hulpmotoren). ABC heeft voor beide een Stage V oplossing, met motoren tot 4000 kW. “Doordat de motor en het nabehandelingssysteem perfect op elkaar afgestemd zijn, is er naast de sterke emissiereductie ook nog een aanzienlijke extra brandstofbesparing”, stelt het Vlaamse bedrijf.
In Gent zien ze ook de zeevaart als potentiële markt voor de Stage V-motoren. “Voor deze schepen gelden momenteel nog minder strenge emissienormen, echter sommige operatoren kiezen er bewust voor om hun emissies verder te verminderen. Dankzij deze ontwikkeling kunnen zij voldoen aan de strengere ULEV-richtlijn (Ultra Low Emission Vessel).”