- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMourik EGP bewijst: ook bestaande medium speed-motor kan naar Stage V

Mourik EGP bewijst: ook bestaande medium speed-motor kan naar Stage V

- Advertentie -

Delen

“Voor het eerst is een medium speed-motor succesvol geretrofit naar Stage V.” Max van der Linde van Mourik EGP steekt zijn trots niet onder stoelen of banken. De ruim 22 jaar oude MaK 8M20-motor van mts Ellen voldoet sinds kort ruimschoots aan de normen.

In veertien jaar tijd heeft Mourik EGP al vele binnenschepen uitgerust met het eigen emissienabehandelingssysteem. Het gaat om alle merken snellopende motoren. Bij medium speed-motoren lukte dat nog niet, vertelt Max van der Linde. De Commercial Business Advisor is de zoon van grondlegger Gerrit van der Linde, die inmiddels met pensioen is.

“Als een scheepseigenaar met MAK, ABC of Wärtsillä wilde verduurzamen, zat er niks anders op dan die motor compleet te vervangen door een nieuwe Stage V-motor. Met onze oplossing is het nu mogelijk om zo’n bestaande motor te upgraden naar Stage V. Eerder was dat niet mogelijk doordat er te veel tegendruk ontstond bij emissie­nabehandeling. Daarnaast maakten de afmetingen van zo’n installatie dat die vaak niet in de machinekamer erbij paste.”

Mourik EGP heeft zijn bestaande installatie aangepast: de modules, roetfilters en de SCR-katalysator. “Door de engineering van wat in de box zit en hoe de flow daar nu doorheen gaat, kunnen we heel goed de tegendruk in bedwang houden”, vertelt bedrijfsleider Thomas Diepstraten.

Vlnr: Max van der Linde, Andreas Groth en Thomas Diepstraten. (foto Tekst & Toebehoren)

Best spannend

Het bewijs is geleverd met de 110 meter lange Ellen. Eigenaar Andreas Groth bracht de tanker in 2003 in de vaart. Hij klopte bij Mourik EGP aan met de vraag of ze zijn 1.850 pk sterke MaK 8M20, de originele motor, konden upgraden. Max vertelt: “Wij waren er al wel mee bezig; er is best een grote markt van CCR0, CCR1 en CCR2 medium speed-motoren waar nog geen oplossing voor was. Andreas was de eerste die het aandurfde. Anderen vonden het toch wel een beetje spannend.”

Dat was het ook, erkennen Max en Andreas. “We hebben het vooraf met elkaar besproken: we gaan samen deze uitdaging aan en we kunnen tegen dingen aanlopen die we misschien niet helemaal voorzien hebben. Maar die lossen we samen op.”

Zodoende werd de Ellen de eerste met een medium speed MaK-motor in Neder­land met een Stage V-nabehandelingsinstallatie. Op 4 februari deed certificeringsbedrijf SGS een E3-testcyclus (dé standaard om de uitstoot van motoren te meten). De uitkomsten waren boven verwachting, zegt Thomas: “Zeer weinig roetdeeltjes, de NOx-waarden lagen ruim onder de Stage V-norm en een lagere tegendruk dan met de originele demper. De MaK zat op 25 millibar, en hij mag 30 hebben. We zitten nu op maximaal 22 millibar.”

Hij vervolgt: “De box is een stukje korter dan de originele demper. Daardoor is er geen extra ruimte nodig. Er waren ook geen aanpassingen aan de motor vereist. Wij doen eigenlijk niets aan de motor.”

Geitenwollen sokken

“Waarom ik deze investering heb gedaan? Vanwege het roken van de motor. Bij toeren op en af was het net een kolenboot”, grapt Andreas. “Dat is iets wat in deze tijd gewoon niet meer kan. Het is niet dat ik heel groen ben – ik heb ook heus geen geitenwollen sokken aan – maar ik vind dat je wel iets moet doen tegen je uitstoot. Ook wij vallen inmiddels onder de footprint van klanten.” De Ellen vaart voor Unibarge; dat zet zelf sterk in op verduurzaming en juicht de keuze van Andreas dus toe.

De motor rookt helemaal niet meer – zelfs niet toen de bemanning en de monteurs van Bolier het probeerden. Naast de MaK-vertegenwoordiger in Dordrecht was ook Oonincx Scheepsonderhoud bij de klus betrokken. Dat bedrijf deed het snij- en installatiewerk.

“Wat we hebben gedaan, is ultiem duurzaam”, stelt Andreas. “Van CCR1 naar Stage V met behoud van de nog steeds goede motor.” Max valt hem bij: “Als je zo’n motor als oud ijzer afdankt, is dat natuurlijk niet echt duurzaam. Het is trouwens ook niet leuk voor je portemonnee.”

De MaK 8M20. (foto Mourik EGP)

Subsidie

Het systeem van Mourik EGP kostte Andreas ongeveer een derde van wat een nieuwe motor zou kosten. Hij kon ook nog eens gebruikmaken van de subsidie voor nabehandeling.

Mourik EGP is er klaar voor om ook ABC’s en Wärtsilä’s te upgraden. “Er is inmiddels interesse. Zo komen mensen van thyssenkrupp Veerhaven bij de Ellen aan boord kijken. Er varen nog heel veel schepen met CCR2-motoren die eigenlijk nog lang mee kunnen. Wij hebben het systeem om ze naar Stage V-niveau te tillen. Dat hebben we nu ook bewezen.”

Op LinkedIn staat een voor-en-na-filmpje waarin te zien is dat de rook verdwenen is. Scan de QR-code om de video te zien.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -