Met de Nordic nam Hartman Marine Group uit Urk onlangs de tweede uit een serie van drie m2Runners in gebruik. Vorig jaar zomer kwam de Oceanic als eerste van deze serie markante projectladingschepen in de vaart. De ervaringen van Hartman met de Oceanic zijn dermate positief, dat er niet of nauwelijks aanpassingen aan het oorspronkelijke ontwerp zijn gedaan.
“De prestaties van de m2Runner overtreffen de verwachtingen”, vertelt directeur Johan Hartman van de Hartman Marine Group. Zo werd er ingezet op een laag brandstofverbruik in verband met de carbon footprint, van groot belang voor opdrachtgevers – zowel bedrijven als overheden – die voor wat betreft projectlading toch veelal actief zijn in de duurzame energievoorziening, zoals de windenergie-industrie.
(foto Scoopshot/Esmee van Gelder)
Aangezien het schip niet is gebouwd voor snelheid, werd gekozen voor een relatief zeer lichte motor: er staat een 1700 pk sterke Wärtsilä in de machinekamer. Ervaringen met de Oceanic leren dat dit het schip een zeer gunstig verbruik geeft, slechts 4.800 liter per 24 uur bij een snelheid van 11,5 knopen. Dit lage verbruik drukt de kosten en zorgt bovendien voor een relatief lage uitstoot van schadelijke gassen.
Zonder hoofdmachinist
Bijkomend financieel voordeel van de zeer lichte motor in het ruim is dat de Nordic en de Oceanic mogen varen zonder hoofdmachinist aan boord. Met de nieuwste technieken worden dagelijks data betreffende temperaturen en druk van de hoofdmotor doorgeseind naar Wärtsilä in Finland, waar technici deze gegevens monitoren en zo de taken van de hoofdmachinist voor hun rekening nemen. Hartman vertelt dat dit in de praktijk prima functioneert: “Dit werkt op de Oceanic vanaf het eerste begin probleemloos.”
De Hartman m2Runner is gebouwd voor maximale efficiency en flexibiliteit dankzij optimaal gebruik van ruim- en dekoppervlak. Zo beschikt het schip over 3.000 vierkante meter dekoppervlak, twee keer zo veel als vergelijkbare schepen van 3.000 ton draagvermogen. Dat is onder meer te danken aan de opvallend smalle accommodatie met brug, over minder dan de helft van de 15 meter die het schip breed is.
Passen en meten
Voor de Zweedse bouwer en leverancier van nautische apparatuur Consilium was het daarmee behoorlijk passen en meten om het Integrated Bridge System – vorig jaar de Nederlandse primeur voor de Oceanic – er helemaal in te krijgen. De nautische apparatuur (navigatieapparatuur, GMDSS en gyro-package) is daarbij verdeeld over twee verdiepingen.
De inbouw verliep wederom probleemloos en volgens tijdschema. De installatie op de Oceanic betrof nog een pilotproject. Over het verloop hiervan is Hartman meer dan tevreden: “We hebben geen enkele aanpassing hoeven doen.”
Ontwerp
Het markante ontwerp maakt dat het schip afwijkende lengtematen kan transporteren. Bovendien mag dit schip varen met open luiken op zee, wat de mogelijkheden voor transport van projectlading verder verruimt. En dan is de m2Runner ook nog eens voorzien van een doorlopend dek aan de bovenzijde van de oorspronkelijke coaming. Zo kan het schip de hoeveelheid projectlading aan van een 6000-tonner tegen de kosten van een 3000-tonner.
Ook is het schip flexibel inzetbaar. Naast projectlading is het toegerust op transport in de zwaarste categorie gevaarlijke lading; het is voorzien van IMO-klasse 1. Prioriteit heeft echter projectlading. Hartman: “We hebben meer dan voldoende werk voor de Oceanic, we hebben het schip het eerste jaar geen enkele keer gebruikt voor transport van gevaarlijke lading. Ervaring hiermee hebben we dus nog niet.”
Concept
Het concept m2Runner is door Hartman Marine Groep ontwikkeld in nauwe samenwerking met Vuyk Engineering en scheepsbouwkundig ontwerper Conoship. Voor de cascobouw zocht Hartman samenwerking met het Groninger Shipkits dat de bouw verzorgde op de werf van de Groningers in het Poolse Szczecin (Stettin) volgens het eigen plug-and-playconcept.
Hartman prijst de samenwerking met alle betrokken partijen en onderaannemers. Op deze Poolse werf is inmiddels de bouw begonnen van de derde m2Runner, de Arctic, die naar verwachting in het vierde kwartaal van dit jaar in de vaart komt.
(Jan Johan ten Have)