Lüftner Cruises nam onlangs de Amadeus Silver, een riviercruiseschip met een lengte van 135 meter, in de vaart. Het is het paradepaardje van de vloot die nu elf schepen telt. Riviercruisemaatschappijen lijken immuun voor de economische crisis. Recent breidde collega Viking River Cruises haar vloot uit met maar liefst tien schepen.
(foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)
Amsterdam is één van de havens die mag rekenen op regelmatige aanwezigheid van de cruiseschepen. En daarmee draagt de groei van de Amadeus-vloot van Lüftner ook bij aan de groei van Amsterdam als belangrijke riviercruisehaven. De hoofdstad was in 2012 goed voor 1.382 aanlopen in hartje Amsterdam en voor 2013 zijn er 1.500 reserveringen gemaakt. Het belang van Amsterdam voor de riviercruisevaart was voor Lüftner reden om de doopplechtigheid van de Amadeus Silver bij de Passenger Terminal te laten plaatsvinden. Mevrouw Doris Heger, de schoonzuster van mevrouw Lüftner, doopte het cruiseschip.
Kapitein Fabien Stein is trots op ‘zijn’ nieuwe schip. “Het is het grootste schip dat wij ooit hebben laten bouwen. Alle andere nieuwbouwschepen hebben een lengte van 110 meter. Ooit zijn wij begonnen met een bestaand riviercruiseschip, de Danubia. Daarna, in 1996 hebben wij de Amadeus laten bouwen. Dat was het eerste schip van de Amadeus lijn en nu zijn wij alweer bij het tiende exemplaar uit deze serie.”
Shipyard De Hoop
Alle Amadeus-riviercruiseschepen zijn gebouwd door Shipyard De Hoop. “Een prima bedrijf met een goede reputatie”, oordeelt Stein. “Wij zijn blij met de samenwerking en zeker de ontwerpers van dit schip verdienen een pluim. De romp is uitstekend ontworpen en levert in combinatie met de twee Caterpillar motoren een perfecte voortstuwing bij een laag brandstofverbruik.”
Bijzonder aan de Amadeus Silver is de lage diepgang. “Wij willen met dit schip ook op de Zwarte Zee kunnen varen. In verband daarmee is de romp zo ontwikkeld dat wij zonder ballast en met een minimum aan water en brandstof een diepgang hebben van 1,45 meter. Dat is uitzonderlijk gering.”
Lüftner is, zo meldt woordvoerster Annemarie Janssens-Voorn namens Shipyard de Hoop, bijzonder tevreden over de prestaties van de Amadeus Silver. “Het schip is bijzonder geavanceerd. Enkele van de voorwaarden waren dat het geluids- en trillingsniveau nagenoeg nihil moet zijn, ook als de motoren hun maximale capaciteit leveren. Al tijdens de proefvaart bleek dat de realiteit onze verwachtingen oversteeg. Wij hebben nooit eerder een schip gebouwd dat zo stil vaart.”
Bijzondere noviteiten
De Amadeus Silver heeft 78 extra ruime standaardhutten die ieder 16 vierkante meter groot zijn. “De hutten zijn niet te vergelijken met ‘gewone’” hutten”, vertelt Stein. “Een standaardhut aan boord van een riviercruiseschip is vaak hooguit 12 vierkante meter groot. Op twee van de drie dekken hebben onze hutten een Frans balkon met een wel heel speciaal panoramaraam. Dit raam, dat de volle breedte van de hut heeft, kan automatisch worden verzonken zodat de hele hut als balkon kan worden gebruikt.”
Het schip heeft naast deze hutten nog twaalf suites met een oppervlakte van 24 vierkante meter. “Deze hebben een groot buitenbalkon met een zitgroep, een panoramavenster over de volle breedte en natuurlijk een ruime badkamer met ligbad, een douchecabine en een toilet.”
De grotere lengte van het schip is onder andere gebruikt om meer ruimere recreatie-, sport- en zitgelegenheid te realiseren. Op het bovendek zijn een groot zonnedek met dekstoelen, een bar, een golf putting green, een schaakbord en een wandelroute. Op een van de dekken is over de volle breedte de Amadeus-club gerealiseerd met een massageruimte, een kapper, een panoramabar annex loungeruimte, een café en aan het eind een rivierterras dat wordt gebruikt voor dineren in de openlucht. Op het dek waar de passagiers inchecken zijn de centrale receptie, een panoramarestaurant en een winkel.
Bijzonder aan de Amadeus Silver is de opmerkelijk ruime fitnessstudio die zich uitstrekt over twee dekken. “Niet voor niets is dit ons paradepaardje”, stelt Stein. “Het gaat er niet om zo veel mogelijk mensen mee te nemen. Het gaat erom de mensen een onvergetelijke ervaring mee te geven zodat zij ook een volgende keer weer voor Lüftner kiezen.”
Belangrijke markt
Het Nederlands vaargebied is van groot belang voor Lüftner. “Ons vaarseizoen start altijd op de Nederlandse vaarwegen”, vertelt kapitein Stein. “Dan beginnen wij in Amsterdam en voert de route via Arnhem, Veere, Middelburg en Vlissingen naar Antwerpen en weer terug. Direct daarna gaan wij door met de route Amsterdam-Boedapest. De belangstelling voor deze reizen is groot. Wij zijn voor dit seizoen al helemaal volgeboekt.”
Lüftner probeert ieder seizoen nieuwe routes te ontwikkelen. “Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om Volendam en Hoorn te bezoeken.” Enkhuizen is volgens Stein aantrekkelijk, maar moeilijk bereikbaar. “Gezien de grootte, of liever gezegd de beperkte omvang, van de sluis daar zouden wij een omweg via Lelystad moeten maken. Een stukje Markermeer vinden onze passagiers nog wel leuk. Maar als je vijf kilometer Markermeer hebt gezien, dan is dat al meer dan voldoende. Wat dat betreft passen wij onze routes aan aan de omvang van onze schepen en aan de vaartijden.”
(Evert Bruinekool)