- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFreyja voorziet in een behoefte

Freyja voorziet in een behoefte

- Advertentie -

Delen

“Wij zien momenteel een behoefte aan kanaalgängige dubbelwandige tankschepen. Dat is voor ons een belangrijke reden om dit schip te laten bouwen.” Dat zegt mededirecteur Arne Harms van Harms-Gruppe over de bouw van de nieuwe motortanker Freyja. 

De 1593-tons Freyja werd op vrijdag 22 maart ten doop gehouden op Groningen Shipyard in Waterhuizen. “Ik doop jou Freyja en wens je een behouden vaart en de bemanning altijd een handbreed water onder de kiel.” Met die – in het Duits uitgesproken – woorden doopte doopvrouwe Freya Kaplan de Freyja onder het toeziend oog van tientallen belangstellenden. De gasten werden op de ijskoude maartse vrijdag hartelijk verwelkomd in een verwarmde partytent op het terrein van de werf aan het Winschoterdiep.

(foto’s Jan Johan ten Have)

Nadat mede-werfeigenaar Christian Hochbein de gasten hartelijk welkom heette, zijn medewerkers en toeleveranciers hartelijk dankte en de bemanning van het schip een goede vaart wenste, was het woord aan Arne Harms. Hij sprak over de tewaterlating op 17 januari – onder dezelfde winterse omstandigheden – en de probleemloze proefvaart op 12 maart. Hij vertelde zijn toehoorders dat het schip is vernoemd naar de Noorse godin van de vruchtbaarheid en de liefde en sprak de wens uit dat het schip en de bemanning veel voorspoed moge treffen.

Thuishaven
Richting bürgemeisterin Traute von der Kammer van Elsfleth – vestigingsplaats van de rederij en thuishaven van de vloot van Harms – sprak hij de hoop uit dat de Freyja in de toekomst de mogelijkheid krijgt om naar de thuishaven te varen. Voor Von der Kammer was het de eerste keer in haar rol als burgemeester dat zij bij de doop van een schip aanwezig was.
Zij benadrukte het economisch belang van de scheepvaart voor Elsfleth: “De vloot telt inmiddels 65 schepen. Dat is een factor van belang voor een gemeente als Elsfleth. Vandaag wordt hier niet alleen maar een schip gedoopt, hier wordt een compleet nieuw bedrijf in het leven geroepen.” Het bedrijf biedt werk aan een aantal jonge mensen, zoals bedrijfsleider Ralf Jonat en kapiteinsechtpaar Henry en Jennifer Straßburg.

Zegen
Tijdens de plechtigheid kreeg het schip de zegen van pastor Wilfried Giesers. Hij sprak over de grote prestatie die hier door mensenhanden is neergezet: “Maar bedenk ook dat niet alles maakbaar is; er is iets wat niet in onze handen ligt. Zo’n prestatie is een geschenk uit de hemel en daarom richten wij ons tot God in dankbaarheid en vragen wij om Zijn zegen voor iedereen die op dit schip vaart en werkt.”
De Freyja is het derde schip uit een serie voor Harms-Gruppe. “Wij zijn van huis uit een financieringsmaatschappij, maar wel een met roots in en kennis van de binnenvaartsector”, vertelde Harms in eerdere instantie. “Wij constateerden een vraag naar huurschepen en zijn op deze roep uit de markt ingesprongen.”
Harms werkt daarbij in CV-constructies, waarbij de financieringsmaatschappij op zoek gaat naar particuliere investeerders voor de bouw van schepen. Dit particulier kapitaal geldt als eigen vermogen en daarmee als basis voor restfinancieringen door Duitse banken. Harms: “Wij werken zeer nauw samen met zowel regionale als nationale banken in Duitsland.”

Gering formaat
In 2010 nam de rederij de eerste twee uit deze reeks in gebruik: de Wotan en de Liberty. Dit drietal is – voor nieuwbouwschepen – van gering formaat. De dubbelwandige type C-tanker is 84,75 meter lang, 9,50 meter breed en heeft een maximale diepgang van 3,10 meter. Daarmee is het onder meer geschikt voor de Duitse kanalen. Maar Harms benadrukt dat het vaargebied zeker niet beperkt blijft tot die regio: “Het vaargebied is onbegrensd, we zetten het in waar we het nodig hebben.”
Het door Germanischer Lloyd gekwalificeerde schip heeft een totale capaciteit van bijna 1600 ton, verdeeld over vijf ladingtanks. De tanks zijn voorzien van verwarmingsspiralen die extern te verwarmen zijn. Hoofdmotor is een 1278 pk sterke Mitsubishi S12R-C2MPTK, die een Promarine-schroef aandrijft. De hulpset bestaat uit drie John Deeres, van 520, 120 en 64 kVA. De boegschroef is een Omega 31100-4K van 282 kW.

Identiek
De Freyja is vrijwel identiek aan zijn zusterschepen Wotan en Liberty. Op basis van ervaringen met de eerste twee schepen hebben enkele optimalisaties plaatsgevonden. Zo is de ballastpomp op het gloednieuwe schip voorzien van tracing. Ook is de indeling van de woningen op het schip enigszins anders.
De Freyja is volledig gebouwd bij Groningen Shipyard aan het Winschoterdiep. Harms: “Op grond van de goede samenwerking bij onze nieuwbouwprojecten in het verleden hebben wij besloten ook dit schip weer bij Groningen Shipyard te laten bouwen. En de samenwerking verliep ook nu weer goed.”
Harms’ woorden worden bevestigd door werfdirecteur Daniel Gausch: “De samenwerking met de Harms-Gruppe verloopt bijzonder prettig.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -