Een smeerolietanker van 50 x 6,60 meter realiseren die allround is ingericht voor het bunkeren van zeeschepen en beantwoordt aan vereiste afmetingen van doorgang, ruimte, vluchtwegen, veiligheid en geluid overeenkomstig wetgeving en Klasse Veritas, vraagt ingenieus gepuzzel!
Je moet sowieso al op onderaannemers kunnen rekenen die op de millimeter werken. Anko Piping bijvoorbeeld engineerde prefab een manifold en bundel leidingen die op ‘juwelierswerk’ lijken!
Juwelierswerk op het trunkdek. (foto’s Johan de Witte)
Trafuco NV tekent als opdrachtgever voor deze bunkertanker, die als 30 meter lang casco in het buitenland werd gebouwd, bij Scheepswerf Gebr. Jooren 20 meter werd verlengd en door Trafuco in eigen beheer is afgebouwd bij Shipyard Neptune Hardinxveld. Resultaat: in afmeting bescheiden maar zeer praktisch uitgevoerd bunkerschip en groot in functie.
Aan het roer van Trafuco NV staan Marc Van Den Broeck en Serge Wolf. Met als thuisbasis Schelle in België heeft het bedrijf een perfecte ligging en bereikbaarheid ten opzichte van Antwerpen, Brussel, Gent en Rotterdam.
Trafuco heeft meer dan 40 jaar expertise in vervoer van ADR-stoffen, afvalstoffen, verpakte goederen, box- en tankcontainers. Voor tijdelijke opslag van zowel verpakte goederen als vloeistoffen heeft Trafuco naam in de business. Met smeeroliebevoorrading van zeeschepen zijn we bij de Trafuco 6 aan boord.
Merci
“Reeds decennia lang bevoorraden we de zeevaart. In totaal zijn er nu vier schepen. De reden voor deze bunkertanker is modernisering en schaalvergroting evenals het een antwoord is op veiligheid, efficiency en service naar onze klanten. In onze bedrijfsfilosofie zullen er nog enkele schepen volgen”, aldus Marc Van Den Broeck.
Aan boord praten we met Maurice Lemmens, de technische man van Trafuco, die tevens zijn eigen firma in scheepherstellingen en Smeertechnieken Lemmens Maurice bvba voert. “De schepen hebben een ligplaats in het Houtdok en worden 24/7 ingezet. Zo’n 12 jaar geleden vroeg Marc Van Den Broeck of ik de schepen technisch in onderhoud wilde nemen. Met een mobiele werk-unit zorgen we dat de schepen up to date zijn.”
“Deze nieuwbouw heb ik tijdens de afbouw begeleid en er mijn smeertechniek in mogen installeren. Deze Trafuco 6 is met zijn uitgebreide equipment multifunctioneel. De onderaannemers krijgen van ons een ‘merci’ voor kwaliteit en samenwerking.”
Werk van Anko Piping.
Averij-proof
Naast een naar binnengebouwd ‘averij-proof’ dekhuis – langszij zeeschepen – is de uitrusting en uitvoering de som van veertig jaar bunkerervaring. Elke tank heeft dedicated leidingen. De pompen van Kampers zijn geïntegreerd in het manifold voor ruimtewinst en korte zuigafstand.
De tankmeetapparatuur is van Hoveko. Aan het -tot op de liter nauwkeurig systeem- hangt het label van Tryges Alfons Haar’ De bunkergiek-uitvoering is een duidelijke Lagendijk-special.
Leeuwestein was verantwoordelijk voor alle elektrische functies inclusief de elektrische Ballegooij-kopschroef. Heatmaster houdt met een ketel de smeerolie op temperatuur en Cummins zorgt met 175 kVA dat er 150 cbu pompcapaciteit is. De 450 pk Scania voortstuwing leverde Teus Vlot. Inbouw realiseerde Shipyard Neptune.
Natuurlijk kan vanuit de stuurhut via screens elke bunkerfunctie gemanaged worden. Het comfort van de Trafuco 6 werd er ingetimmerd door DSB Interbouw uit Heiningen. Met name Schip Schilders Noa hebben het schip van binnen en buiten uitstekend in de verf gezet.
(Johan de Witte)